Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mini_ice
Har letat efter bra gps recentioner på nätet men inte hittat något är det jag som inte letat ordentligt eller är det sällsynt med dem???

Har några modeller jag väljer mellan men finns inte så mycket info

Garmin nuvi 1490T: Blåtand med telefon, +899 så kan man uppdatera kartan hur mycket man vill resten av dess livstid.

Navigon: modell??? Dessa får mycket bra resultat i de få tester jag hittat..

Gärna lite kommentarer och råd!!
av mikebike
Jag har både Navigon och Garmin....

Navigon har bättre röstguidning och tydlig akustisk indikering av att man kör för fort eller närmar sig en fartkamera. Faktum är att "Observera, tänk på hastigheten" kan upplevas som irriterande ibland, särskilt när navigatorn inte stämmer med verklig skyltning.

Garmin har tydligare grafik som till en början upplevs som "orealistisk". Angivelsen av vilken hastighet som gäller på aktuell väg stämmer oftare och finns med även på ganska små vägar. Varning för att man kör för fort är att siffrorna för visad hastighet blir röda, ganska diskret. Varningen för fartkamera är ett litet pling.
Rösten som guidar låter väldigt konstgjord och betoning / pausering är totalt fel. Inte låter hon trevlig heller. Bakläxa Garmin.

Jag har även två mobiltelefoner med navigation, båda är Nokia. Den rösten låter nästan som en riktig människa, Svenska Garmin borde köpa en sådan och lära sig!
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har både en billig Navigon och en billig TomTom och tycker nog att det är ganska små skillnader dem emellan egentligen. Jag föredrar nog trots allt Navigonen, fast TomTom har fördelen att det finns gratis kameralistor att ladda ned och lägga in...

/Thomas
Användarvisningsbild
av epostaren
Jag har en Garmin 1310T som jag är helnöjd med. Jag har köpt till livstids kartuppdateringar (4 ggr per år så länge jag har den kvar). Fartkameror uppdaterar jag på den här sidan: http://www.speedcam.tk/ där man kan hämta gratis POI för fartkameror, rastplatser, toaletter m.m. till Garmin, Navman och Tom Tom.

.
Användarvisningsbild
av Bosse78
epostaren skrev:Jag har en Garmin 1310T som jag är helnöjd med. Jag har köpt till livstids kartuppdateringar (4 ggr per år så länge jag har den kvar). Fartkameror uppdaterar jag på den här sidan: http://www.speedcam.tk/ där man kan hämta gratis POI för fartkameror, rastplatser, toaletter m.m. till Garmin, Navman och Tom Tom.

.
Hur funkar det till garmin? vart ska man lägga filerna osv? finns ingen instruktion till garmin bara till dom andra...
Användarvisningsbild
av epostaren
Hur funkar det till garmin? vart ska man lägga filerna osv? finns ingen instruktion till garmin bara till dom andra...
Jag tankar ner från http://www.speedcam.tk genom att högerklicka på varje hastighet och spara filen i en egen mapp (på min dator) som jag kallar Garmin\POIs från nätet. En hastighetsfil kan då t.ex. heta gar_60 för 60 km/h. Sedan går jag till sidan med ikonerna och högerklickar på bilden med den hastighet som jag vill ha t.ex.
60-skylten. Sparar den med samma namn men som en bpm-fil i samma mapp som poi-filerna. Då kan de se ut så här i mappen:
gar_30 som egentligen är en Excel-fil
gar_30 som egentligen är en BMP-fil
gar_50 som egentligen är en Excel-fil
gar_50 som egentligen är en BMP-fil
jet som egentligen är en Excel-fil
jet som egentligen är en BMP-fil
tanka som egentligen är en Excel-fil
tanka som egentligen är en BMP-fil
osv.

Sedan startar jag POI-loader (som följer med när du köper en Garmin-GPS) (kör alltid i det enklaste läget, är mitt tips).
Tar bort gamla POI.
Stäng programmet.
Starta programmet igen och ladda in dina poi från mappen där du har sparat dina filer.
Klart...

Bilderna på hastigheterna behöver man aldrig uppdatera, om det nu inte tillkommer någon ny hastighetsskylt
som t.ex. 45 km/h :shock:
Sedan är det bara att kolla speedcam emellanåt, för att se om det har uppdaterats något den senaste tiden.

.
Användarvisningsbild
av Bosse78
epostaren skrev:
Jag tankar ner från http://www.speedcam.tk genom att högerklicka på varje hastighet och spara filen i en egen mapp (på min dator) som jag kallar Garmin\POIs från nätet. En hastighetsfil kan då t.ex. heta gar_60 för 60 km/h. Sedan går jag till sidan med ikonerna och högerklickar på bilden med den hastighet som jag vill ha t.ex.
60-skylten. Sparar den med samma namn men som en bpm-fil i samma mapp som poi-filerna. Då kan de se ut så här i mappen:
gar_30 som egentligen är en Excel-fil
gar_30 som egentligen är en BMP-fil
gar_50 som egentligen är en Excel-fil
gar_50 som egentligen är en BMP-fil
jet som egentligen är en Excel-fil
jet som egentligen är en BMP-fil
tanka som egentligen är en Excel-fil
tanka som egentligen är en BMP-fil
osv.

Sedan startar jag POI-loader (som följer med när du köper en Garmin-GPS) (kör alltid i det enklaste läget, är mitt tips).
Tar bort gamla POI.
Stäng programmet.
Starta programmet igen och ladda in dina poi från mappen där du har sparat dina filer.
Klart...

Bilderna på hastigheterna behöver man aldrig uppdatera, om det nu inte tillkommer någon ny hastighetsskylt
som t.ex. 45 km/h :shock:
Sedan är det bara att kolla speedcam emellanåt, för att se om det har uppdaterats något den senaste tiden.

.
ok tack! Fattar inte varför dom skippar förklaringen till garmin dock, det där känns ju inte som det var ett helt självklart tillvägagångssätt! :D
Bromsbelägg

Aldrig sett något annat än att bromsbel[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]