Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, tack. Dock så måste jag nog säga att jag kan inte utläsa ett sådant schema till fullo men tack.

Håller just nu på att försöka läsa på om en multimeter. Har ni något tips om vad jag ska mäta (likspänning, motstånd???) Vilken kabel som ska va vart etc så tar ja tacksam emot tips.

Pratade med verkstad idag, felsökning kostar "någon tusing" :cry:
rickardl skrev:Hej, tack. Dock så måste jag nog säga att jag kan inte utläsa ett sådant schema till fullo men tack.
Sidan 39 (120) visar hel- och halvljus. 41 (124) dimljuset

rickardl skrev:Håller just nu på att försöka läsa på om en multimeter. Har ni något tips om vad jag ska mäta (likspänning, motstånd???) Vilken kabel som ska va vart etc så tar ja tacksam emot tips.
För att lampan skall lysa krävs + (12V) och - (0V=chassi). Med likspänningsinställningen kan du mäta om du har spänning där det skall finnas när lyset är på. Med Ohmmätaren kan du kontrollera att du har jord (svart kabel), du skall ha mindre än 1 Ohm till chassi.
Eftersom även dimljuset krånglar ligger det nära till hands att misstänka dålig jord. Fast enligt schemat borde både vänster och höger påverkas....

Tag hjälp av någon som har vana av felsökning på el, med schemat och en multimeter bör det vara ganska lätt att hitta felet.
Nu har jag testat med multimeter och den skickar ingen ström till lamp"kontakten". Jag mätte kablara bakom "kontakten" och jag provade även på den hela lampan för att se så att jag gjorde rätt, det gjorde jag :(

Antar att det är ett kabelbrott, ja hoppas dock på att det ska vara ett brott innan skiten drar in i bilen så jag skulle vilja mäta det. Finns det ngt sätt att mäta om kabeln är hel UTAN att att klippa av den.

Vad gäller dimljus kom jag inte åt att slita ut den (satt som fan) och hade för fina kläder på mig för att ligga och kräla i på backen. Återkommer om det är lampa eller något annat. Om det inte är lampa så borde de vara ngt centralt eller hur?

Nu kollade jag dock inte jord då jag inte förstod hur jag gör det och vad syftet är att veta det :oops:
För att mäta mitt på en kabel kan du trycka in en knappnål genom kabelisoleringen så den kommer i kontakt med koppartrådarna inne i kabeln. Mät kontinuitet mellan kontaktstycket och knappnålen. Det kan vara bra att lägga något tätningsmedel i hålet efter knappnålen när du är klar om kabeln är i motorrummet, man vill helst inte få in fukt i kabeln eftersom koppar ärgar.
Keyless/Nyckeldosa

Sen 1 månad tillbaka krånglande l&arin[…]

Jag har den som förmånsbil. En lrdmp. […]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning[…]