Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av justlikechuck
Tjenare!

tänkte sätta kapen i bakfjädrarna på min 855a nu & då jag förstått att dom inte är konade på den övra delen, & då lyder fråga; går det o kapa dom på plats eller hur kapar man på bästa sätt? hur tar man loss dom isf?

och sen tänkte jag två varv? för lågt?

tacksam för svar:)

Mvh /Christoffer
av PutsarHasse
Dom är jättelätta att ta bort, bara lossa nedre stötdämparfästet och den stora brickan eller vad man kan kalla det som fjädern sitter fast med i bärarmen. Ta ett varv i sänder för att kolla, jag fick ta 2 varv på mina sänkfjädrar innan jag tyckte det blev lagom men dom är betydligt hårdare än orginalfjädrarna.
av PutsarHasse
Jo en sak till, rengör gängan till nedre stötdämparfästet noggrann och smörj den väl innan du börjar lossa muttern, inte helt ovanligt att skruven går av nämligen.
av justlikechuck
ok:) tänkte ta 2 varv :)

men i värsta fall om jag inte har rätt hylsa/nyckel, skulle det gå att kapa på plats eller dom bara "skjuta" iväg och sedan inte få dom på plats?
av PutsarHasse
Nej du måste ta bort dom därför att det sitter som en lång plaststrut ner genom fjädern med ett genomslagsgummi i änden, så du kommer inte åt att kapa utan att plocka bort fjädern.
Användarvisningsbild
av taxi
Apropå nedre stötdämparfästen, på min bil hade en tidigare ägare ersatt kupolmuttern (som skyddar gängan) med en vanlig mutter på ena sidan. Gissa vart det blev problem?
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]