Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrikjohansson82
Nu har det äntligen börjat droppa in hylsor till volvohandlarna! Det sjuka är att jag igår fick reda på att det funnits hylsor att få tag på hela tiden, med då i en sats till XC90, men det är samma hylsa!!! Och dessutom till ett bättre pris!

Så nu ska pärlan rivas i morgon så får vi se hur det ser ut! Håller tummarnapå att vinkelväxeln är hel!
av henrikjohansson82
Då har man AWD igen, hämtade bilen på volvo nyss och den gamla hylsan va inte fin! Växellådssidan av hylsan som går i ojla, den va ju jättefin, men den andra va rödbrun och rensad på splines. Vinkelväxelns axel hade klarat sig fint och nu är allt ihopsatt med fett på syllen!

4100:- för allt, arbete, hylsa, tätningar samt oljebyte i vinkelväxeln och kontroll av nivå i haldex oxh bakaxel. Rätt ok pris tycker jag.

Så nu ska jag ha kul i snön, och hoppas att allt håller.

//Henrik
Användarvisningsbild
av camaro69
henrikjohansson82 skrev: nu är allt ihopsatt med fett på syllen!

//Henrik
Jobbar du vid järnvägen eftersom man fettat in syllen? :wink:
av henrikjohansson82
Tja, nej vi diskuterade aldrig vinkelväxelbyte, men 10 lök till hade det nog kostat!

"camaro69" Du har myntat ett nytt utryck vet du! Du är även den enda som skrivit att vinkelväxelns splines kan klara sig, vilket mina hade gjort.
Jag har pratat med många "experter" som påstår att det kommer rasa igen när som, men peppar pepapar, det håller än.

Vänliga hälsningar
av Kena
Jag har 0 koll på hur konstruktionen ser ut men skulle funka med en gammal hederlig fettnippel inborrad i den där hylsan?
Användarvisningsbild
av camaro69
Kena, tur att du erkänner att du har noll koll på detta. :wink:

Inte alls, p g a att du inte kommer åt hylsan utan att ta bort vinkelväxeln.

Men vad f-n. Klart att Volvo m fl vill tjäna stålar på att grejorna går sönder. Det måste ju vara optimalt att pengar för dyra reservdelar flyter in med jämna mellanrum.
av Kena
Men vad f-n. Klart att Volvo m fl vill tjäna stålar på att grejorna går sönder. Det måste ju vara optimalt att pengar för dyra reservdelar flyter in med jämna mellanrum.[/quote]

Om man tror att man kan tjäna pengar på att såpass dyra pinaler går sönder är det nog dags att vakna upp ur sin lilla Volvokoma. Jag tror faktiskt inte man tjänar de stora pengarna på att dyra saker går sönder, det skadar bara ryktet samt att man får ha en uppsjö med verktyg som kostar pengar. Nä, ska man tjäna pengar och ha gott rykte och vara premium då ska bilen in och servas enl. plan,och kunden ska sitta i en massagefåtölj under tiden och snabbt ut igen
Användarvisningsbild
av CarMan
Alla biltilverkara o andra marknader med, tjänar bäst på att grejorna håller.
Ingen tillverkare vill ågonsin att sin produkt ska gå sönder. Det finns ingen ekonomisk vinst som slår ryktet at bilen håller i evighet.
av henrikjohansson82
Pratade med Bilprovningen idag, och dom kommer stå för halva kostnaden för reparationen av fyrhjulsdriften! :D
Alltid något!

Känns ju lite som ett erkännande från deras sida, men jag är nöjd att få något.

Nu blir det nya sommarsulor för dom stålarna!

//Henrik
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]