Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av cy_berg
Hej!
Jag är helt ny på forumet och antar att jag såklart trampar i klaveret med min rubrik, men jag hoppas ändå att få lite objektiva svar Jag har precis köpt hus, och sålt min Grand Cherokee eftersom den drar för mycket bensin som pendlingsbil (har 3,5 mil enkel resa till jobbet). Eftersom det känns lite fel att sätta avtagbart darg på min Boxster så behöver jag en bil med följande egenskaper:
* Hyfsad milförbrukning
* Bra dragbil till släp eftersom vi kommer att totalrenovera huset
* Kombi
* Driftsäker
* Hyfsat billig i service/reparationer
* Bekväm som pendlingsbil, gärna utan för högt ljud inne i kupén när man kör motorväg
* Pris: Omkring 50.000:-

Jag har tittat både på Volvo 945 och Mercedes S124, alltså E-klassen. Som allt annat så finns det för- och nackdelar med båda alternativen, så jag skulle vilja höra lite från er inbitna Volvo-ägare! Jag har fluktat som hastigast på Mercedes 200, 220, 280, 300 mellan -91 och -95, och på Volvo 945 från samma år ungefär. Dessutom har jag kikat på 965 från -95, dom är ju faktiskt riktigt snygga och lite ovanliga vilket är kul, men det känns som om dom är betydligt dyrare i reservdelar och service än 945? Bör jag med mina krav välja en 945/965 istället för en Merca, och varför isåfall?
/Kristian
av Addekarlsson
Tjena!

Jag är inte rätt människa att svara egentligen, för jag hatar merca lika mycket som en böld i baken på cykelsemester, men jag ska försöka svara vettigt iaf. :D

Jag tycker du ska titta mer på Volvo än på Mercedes. Detta av den anledningen att på mitt jobb hade vi en 745 från början. Den stod aldrig på verkstad (jag köpte den av jobbet för nått år sen, numera äger min sambo den).
Då företaget sålde den bilen köpte dom Citroen, som numera är utbytta mot Mercedes.
Både Citroen och Mercedes står/stod ofta, och jag menar ofta, på verkstad. Går max 500 mil, så står dom på verkstad igen.
Volvon, den bara tuffar på i ur och skur.

Sen detta med reservdelar. Ja, till Mercedes är det dyrare delar för det mesta än vad det är till Volvo. Framför allt så är det lättare att hitta delar till en Volvo.
Vad gäller 965, så är det en mycket snygg bil ja. Men för dig som ska ha bilen som "slithund" skulle jag rekomendera en 945. Billiga, lättillgängliga delar.
Kanske du ska kika på en 945 SE (lättrycksturbo), som är till stor hjälp när du drar en släpvagn. Eller varför inte en fulltryckare? Dom drar inte mycket mer soppa så länge man inte leker.

Jag har en Volvo 780 Bertone 16 Valve Turbo Intercooler. Den väger 1640 kg, och är på 200 hk. Alla tror den drar så mycket soppa, men ajg kör den på 0,66 vid långkörning. Billigare bil än så har jag aldrig haft.

Så min starka rekomendation är att du skaffar dig en Volvo....

Mvh/ Adde
av cy_berg
Tack för tipsen! Men det där med besinförbrukningen: Jag har alltid hört att volvo (740/940) skulle ha väldigt törstiga motorer; att man får räkna med att hamna omkring litern per mil? Har en kollega som har en 945 (vanlig, ingen turbo) som gäller lite om att han aldrig kommer under litern med mer än en deciliter eller så, och då långpendlar han mest...
av cy_berg
Jag har förresten skrivit samma frågor på ett Merca-forum, och konstigt nog drog en kille där en liknande böld-liknelse, fast om Volvo ;-)
av Addekarlsson
Oavsett vart du frågar kommer du få såna jämförelser, och alla kommer säga att just dom har rätt... :D

Provkör båda och bilda dig en egen uppfattning.
Jag har bara talat utifrån mina erfarenheter av Volvo och Mercedes.

Soppaförbrukningen beror mycket på körsättet, samt hur väl man servar sin bil. :D

Men som ett konkret exempel:
På jobbet har vi 3 st Mercedes.
Hemma har jag 4 st Volvo.
Jobbets bilar står på verkstad mest hela tiden.
Mina bilar hemma står sällan på verkstad.
Visst, jobbets bilar rullar mycket mer än mia hemma, men mina bilar hemma står inte på verkstad efter ca 500 mil på väg iaf. :D
Så illa är det med jobbets bilar. :D

Mvh/ Adde
av cy_berg
Så sant så sant...en annan fråga: Finns det något år mellan 90 och 95 som är speciellt bra/dåligt för 945?
av Gabber
Mercedes har nog bilvärldens sämsta rostskydd. I alla fall dom lite nyare. Volvon är billigast och mest praktiskt rent totalekonimiskt. Även om den drar nån deceliter mer per mil så går den aldrig isönder.
av cy_berg
Men är Volvo så mycket bättre rent rost-mässigt? Min kollegas 94'a har börjat rosta en del i dörrarna (nederkanten eller hur man ska säga). Fast jag antar att det också är väldigt individuellt...alltså från bil till bil, hur den är skött osv.
av cy_berg
En annan sak: Man ser inte många 945 med automatlåda; nån som vet hur den är? Är de bilarna extremt svårsålda (vilket i sin tur skulle innebära att man borde hålla sig ifrån dom)?
av Addekarlsson
Volvo har ett mycket utmärkt rostskydd, men som med alla andra märken så finns det "måndagsexemplar" så klart. Min 740 -89 hemma på gården är näst intill rostfri. Men så är det en norrlandsbil.... Min Bertone är till 100% rostfri. Men det är dock en italienimport. Min Volvo 360 som står, är det inte överdrivet mycket rost på heller, och de tär en -82 har jag för mig. Sambons (före detta jobbets) 745 -88 är näst intill rostfri den med.
Bilar som rullar söderut rostar betydligt mer pga allt salt dom strör ut där.
Vad gäller rost och Mercedes, så kan jag inget annat än hänvisa till den debatt som var förra året. Mercedes rostar bort.... Var mycket skriverier om det, och det ligger väldigt mycket sanning i det oxå.

Anledningen till att du inte ser så många Volvo 945 med automat säljas är av 2 anledningar. Dels finns det inte så överdrivet många såna, sen dom som har en 945 med automat vill ha kvar dom. :wink:

Mvh/ Adde

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]