Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Häromdan när jag skulle åka och handla låg jag och körde ganska fort på motorvägen i 5-10 min, men bilen gick som vanligt. Jag kom fram och gick in på en affär.

När jag kommer ut 5 minuter senare och ska starta, startar bilen hostar och dör sedan direkt. Jag testar igen men samma sak. När jag håller full gas varvar den till då och då men dör så fort jag släpper gasen.

Jag låter bilen stå och bli helt kall. Och försöker sedan igen, men fortfarande samma sak. Jag går till biltema som bara ligger en bit bort och köper tändstift, rotor och fördelarlock som jag ändå tänkt att byta.

Jag byter allt men fortfarande samma sak. När jag håller full gas när jag startar den går varven upp och ner och det smäller som att den baktänder.

Av någon anledning testar jag att koppla ur luftmassemätaren och då går den på tomgång och jag kan hålla minimalt med jämn gas. Jag lyckas köra hem den.

Någon som har en aning om vad det kan vara? :)

Tacksam för alla svar och förslag.

M V H

Jonathan
Blev den bättre när du kopplade ur massemätaren så lutar det nog åt det hållet... Känner du nån som har en 740 eller 240 så kan du prova. Men det måste vara 88 eller äldre, Med Boschnr som slutar på 007.
Eller mät mellan stift 2 och 3 (dra av gummit och mät med kabeln inkopplad) Tändning på: 1,4 V, tomgång 2,4 V.
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]