Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
PTV skrev: Eftersom jag inte vet om du ändrat din fråga helt angående svaren du fått som handlar om ljuset så kan vi hålla det kort med att din bil kommer att dra mer etanol än den gör med nuvarande bensin.
Detta stämmer.

Så men andra ord så lär du få betala mer per mil med etanolkörning än med den dyrare bensinen när förbrukningen ökar med denna etanol.
Detta är helt fel, så länge merförbrukningen av etanol inte överstiger prisskillnaden mellan E85 och vanlig bensin. Vilket beror på aktuella priser. Man får alltså sätta sig ner och räkna lite. Och mäta upp hur mycket extra bilen drar när man tankar E85.
Något som miljöivrarna sällan pratar högt om.
Det är inte bara miljöivrare som tankar E85.

Låt Sverige stanna innom det snaraste.Ställ bilen på gator och torg och låt de styrande själv med en begränsad ekonomi som många har försöka dra runt vardagen.Lär inte dröja många timmar innan de ger upp.
Vad betyder detta? Kan någon översätta?
Användarvisningsbild
av Mabuse
Volvo850bruden skrev:Okej ja jag ändrade frågan för lyckades fixa ljusen.. så därför ändrade jag. Okej men då vet jag att det inte är värt och göra om den till etanolbil.. För den drar ju 0,5-0,7 per mil nu. Så då stannar jag kvar på bensinen då. Tack för svaret iaf..
Det finns två metoder som passar bra för att konvertera motorn till din bil.
1) intallera en piggy-back box på insprutningssystemet
eller
2) byta insprutningsmunstycken
Båda är relativt enkla att göra på den motorn du har.
Du är välkommen till http://www.etanol.nu där finns det gott om hjälpsamma (och sakliga) personer, och fler råd.

Min Peugeot drog ca 30% mer på E85 (mest landsvägskörning), jämfört med bensin. När E85 kostar 9.99 kr/l blir det lönsamt att tanka E85 när bensinpriset stiger över 13kr.
När jag kör mest stadskörning drog den 35% mer. Då ändras brygränsen till 13.48kr
Har man ork och lust är det inte svårt att göra en tabell med lite olika priser. E85-pris x 1,3 = smärtgräns.
:-)-)
av *pettson*
Mabuse skrev:
Volvo850bruden skrev:Okej ja jag ändrade frågan för lyckades fixa ljusen.. så därför ändrade jag. Okej men då vet jag att det inte är värt och göra om den till etanolbil.. För den drar ju 0,5-0,7 per mil nu. Så då stannar jag kvar på bensinen då. Tack för svaret iaf..
Det finns två metoder som passar bra för att konvertera motorn till din bil.
1) intallera en piggy-back box på insprutningssystemet
eller
2) byta insprutningsmunstycken
Båda är relativt enkla att göra på den motorn du har.
Du är välkommen till http://www.etanol.nu där finns det gott om hjälpsamma (och sakliga) personer, och fler råd.

Min Peugeot drog ca 30% mer på E85 (mest landsvägskörning), jämfört med bensin. När E85 kostar 9.99 kr/l blir det lönsamt att tanka E85 när bensinpriset stiger över 13kr.
När jag kör mest stadskörning drog den 35% mer. Då ändras brygränsen till 13.48kr
Har man ork och lust är det inte svårt att göra en tabell med lite olika priser. E85-pris x 1,3 = smärtgräns.
:-)-)
Sakligt enligt nedan.
1/ Nej orginalspridarna är inte tillräckliga för att kunna ge 30% mer flöde igenom varvtalsregistret. Men struntar man i dom värden som blir på dom varvtal där bilprovningen inte bryr sej så går det att fulkonvertera med.
2/ Det är den enda metoden som finns som är seriös, och den ska åtföljas av både en provning av avgaserna av en verkstad eller annat ställe med ordentlig avgaskontroll och egentligen ska ett NOx prov tas på bilen för att se så katalysatorn klarar förändringen efter alla dessa års rullande på vägen. Det är inte givet.
3/ Bilen ska besiktigas med sitt nya bränsle enligt lag. Det har inte bara med konverteringen att göra utan med hennes försäkringspremie.
Hur hon än gör så kostar det henne ett par tusenlappar att konvertera och hon kommer att få tanka rejält mycket oftare.
Vinsten i slutändan kommer att bli mycket liten. Om än någon.
Användarvisningsbild
av Mabuse
*pettson* skrev: 1/ Nej orginalspridarna är inte tillräckliga för att kunna ge 30% mer flöde igenom varvtalsregistret.
Vad har den motorn för max duty-cycle på spridarna? Och hur mycket flödar de, exakt. Har du tagit med i beräkningarna att etanolen inte behöver lika mycket fullgasanrikning som bensin?

Men struntar man i dom värden som blir på dom varvtal där bilprovningen inte bryr sej så går det att fulkonvertera med.
Jag antar att du syftar på utsläppen. Kan du peka på någon underökning som visar att utsläppen blir sämre än bensin?

2/ Det är den enda metoden som finns som är seriös, och den ska åtföljas av både en provning av avgaserna av en verkstad eller annat ställe med ordentlig avgaskontroll och egentligen ska ett NOx prov tas på bilen för att se så katalysatorn klarar förändringen efter alla dessa års rullande på vägen. Det är inte givet.
Inget är givet.

3/ Bilen ska besiktigas med sitt nya bränsle enligt lag.
Vilken lag är det? Jag är nyfiken.

Det har inte bara med konverteringen att göra utan med hennes försäkringspremie.
Därför att...?
Hur vet du att hennes försäkringsbolag har synpunkter på det?

Hur hon än gör så kostar det henne ett par tusenlappar att konvertera och hon kommer att få tanka rejält mycket oftare.
Uppskattningsvis 30% oftare. Men rejält mycket billigare (ditt ordval).

Vinsten i slutändan kommer att bli mycket liten. Om än någon.
Jag betalade 800:- för min Flexitune Sequential... Begagnade spridare brukar väl ligga på 200-400kr styck?
av *pettson*
1/ Har den inte i huvudet men dom ligger inte långt under max på bensin. Ligger inte lägre på E85. Dom ska bytas om man ska köra seriöst.
2/ Normalt renar bilen 3 gaser.. Felkonverterad renar den inte ett smack. Den går ändå igenom SBP på mätgaserna oftast. Men istället för att rena NOx så skapar den det i kissen. Så en fråga om hur duktig man är på att konvertera bara.. Att få motorn att gå bra är den enkla biten. Att få avgasreningen att fungera efter ingreppet är en annan femma. Även BSR hade problems med sina konverterings satser, dom behövde ju som sagt redovisa ALLA gaser, inte dom som mäts i SBP.
3/ du ska få hela inlägget i klartext så löser vi den biten.. Du har 30dagar på dej att göra detta sen räknas bilen som obesiktigad helt enkelt, det inträder ett körförbud på bilen om nån upptäcker konverteringen.
Ifrån SBPs hemsida..
Efterkonvertering av bensindrivna personbilar samt lätta lastbilar för drift med etanolbränsle
Från den 1 juli 2008 är det tillåtet att efterkonvertera bensindrivna personbilar samt lätta lastbilar för drift med etanolbränsle.
Konvertade fordon måste genomgå ny registreringsbesiktning.
Vägverkets föreskrifter innehåller de tekniska krav som ska vara uppfyllda för att en etanolkonvertering ska kunna godkännas, och även regler kring typgodkännande av en konverteringssats.
Den enklaste och säkraste metoden för etanolkonvertering är att använda typgodkänd konverteringssats och montera eller låta montera denna enligt installationsavisningarna
Vid registreringsbesikting av typgodkänd utrustning kontrolleras bland annat att
- rätt komponenter monterats
- installationen skett enligt anvisning
Observera att installationsanvisningen måste tas med till besiktningen!
Om man väljer att använda egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning gäller följande:
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- Otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.
Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)
Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")

4/ Försäkringsbolag har åsikter om att en bil framförs med körförbud som den har om den inte regbesiktigats. När den regbesiktigats så ska dom nya uppgifterna till försäkringsbolaget för validering om det påverkar premien eller inte. Fordonet har ändrats och då har också förutsättningarna för din premie eventuellt ändrats.

5/ Ja.. om det blir billigare.. annars blev det ju bara mindre pengar oftare som blev samma summa i slutet av månaden. Då var insatsen väldigt värdelös..
6/ Ingen aning om vad du betalt och betalar.. Men det tillkommer ju som sagt regbesiktning till dina pengar, jag har ju förstått att du inte gjort en sån, och så kan ev försäkringspremien påverkas..
Användarvisningsbild
av Mabuse
*pettson* skrev:1/ Har den inte i huvudet men dom ligger inte långt under max på bensin.
Lite siffror hade underlättat att göra den bedömningen.
Speciellt eftersom en välinformerad källa till mig påstår att Fords FlexiFuel-motorer går på lambda=1 vid fullbelastning. En källa jag bedömer trovärdig.
Ligger inte lägre på E85.
Det vet man ju inte, om man inte känner till fullgasanrikningen vid maxbelastning på bensin. Den skulle faktist kunna ligga 40% över lambda=1 för bensin! Att mäta är att veta.
Eller så kan man analysera bränslemapparna, och läsa ur fullgasanrikningen där.

Dom ska bytas om man ska köra seriöst.
Ska man köra seriöst så mäter man upp om de behöver bytas eller inte.
Felkonverterad renar den inte ett smack. Den går ändå igenom SBP på mätgaserna oftast.
Nu blev det logik-fel. Antingen så renar den (åtminstone lite) eller så renar den inte (alls). Renar den inte ett smack (ditt ordval) så kan den inte gå igenom SBP eftersom den inte kommer att ta bort det som SBP mäter. Eftersom den inte tar bort något alls. Då skulle man lika gärna kunna köra uten katalysator.
Att få motorn att gå bra är den enkla biten. Att få avgasreningen att fungera efter ingreppet är en annan femma. Även BSR hade problems med sina konverterings satser, dom behövde ju som sagt redovisa ALLA gaser, inte dom som mäts i SBP.
Var finns detta dokumenterat?

3/ du ska få hela inlägget i klartext så löser vi den biten.. Du har 30dagar på dej att göra detta sen räknas bilen som obesiktigad helt enkelt, det inträder ett körförbud på bilen om nån upptäcker konverteringen.
Det konstiga är att jag har sett flertal rapporter från etanol-konverterare som fått sina bilar godkända med sina kitt utan att miljöbilsregistrera dem.

- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
I stort sett varenda bränsleledning man kan köpa på OK eller Biltema klarar etanol.
Men man ska förstås alltid dubbelkolla dokumentationen.

- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
Vilken modern bil använder packning av kork? Var sitter den i så fall?

- Otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.
Läckande slangar och packningar medför brandrisk oavsett om det är bensin eller etanol i tanken. Bensinen är mer lättantändlig är etanol.

4/ Försäkringsbolag har åsikter om att en bil framförs med körförbud som den har om den inte regbesiktigats.
Försäkringsbolaget har åsikter om att en bil framförs med körförbud, oavsett om bilen är etanolkonverterad eller inte.

När den regbesiktigats så ska dom nya uppgifterna till försäkringsbolaget för validering om det påverkar premien eller inte. Fordonet har ändrats och då har också förutsättningarna för din premie eventuellt ändrats.
Eventuellt, ja. Men du citerar inte något försäkringsbolag, så jag antar att du faktiskt inte frågat?
Det påminner mig om att jag ska ta och ringa själv och fråga. Det är ju ganska intressant att få svar på.

5/ Ja.. om det blir billigare.. annars blev det ju bara mindre pengar oftare som blev samma summa i slutet av månaden. Då var insatsen väldigt värdelös..
Som jag nämnde ovan, det beror ju givetvis på aktuella priser. Idag när jag åkte förbi ST1 låg E85 på 9.79 och BF95 på 13:59. Då blir det 86öre billigare per liter att tanka E85 om merförbrukningen är 30%.
Edit: Och då är det fortfarande vinter-etanol priset (där vi har en lägre merförbrukning eftersom det är mer bensin i vinter-etanolen än sommaretanolen, och E85-priset är högre, just pga den större andelen bensin). Det ska bli intressant att se vad som händer med priset efter April.
Sedan för man räkna ut hur lång tid det tar att räkna hem bruttokonverteringskostnaden.
av sylta
Finns det inget kit för konvertering till naturgas istället ??:-/ .Hade varit mycket mer intressant.Etanolen känns som ett fiasko :???:
av MattiasD
sylta skrev:Finns det inget kit för konvertering till naturgas istället ??:-/ .Hade varit mycket mer intressant.Etanolen känns som ett fiasko :???:
Varför vill man byta till ett annat fossilbränsle som naturgas? Biogas är möjligtvis intressant men det är betydligt mer komplicerat. En fördel med etanol är att man med ganska enkla medel kan köra på ett förnyelsebart bränsle som sänker utsläpp av växthusgaser med 80%. På vilket sätt är etanolen ett fiasko? Visst har vi våra vinklade och okunniga motorjournalister som Swärd och Collin som bedrivit drev mot biobränslen och etanol i synnerhet. Men deras lögner är sedan länge genomskådade och det har de troligen själva insett då det varit ovanligt tyst från deras håll. Nu när fossilsoppan rusar är det bra att vi har ett realistiskt alternativ att tanka som etanolen är.
Användarvisningsbild
av crumpets
Pga förvirringen ber jag er starta ett nytt ämne om detta. Inte bara editera en helt annan fråga.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]