NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har också en V50 som har hög diselförbrukning (ca + 2 dl mot vad den borde ha, 0.72 på dator, 0.8+ vid tankning). Oljenivån ökar konstant (fått tappa ur + lämnat in för oljebyte så rätt nivå uppnåtts). Efter 100 mil så är nivån uppe på max igen (var en cm under efter bytet och stiger...). Givaren för regenereringen/partickelgivaren låg vid tomgång på 4,3 typ, skulle ligga mellan 3 och 20 tror jag. Bilen gått 17 Kmil . Ska ringa Volvoverkstan imorgon igen.

Vore kul att hitta felet innan motoreländet pajjar!! Finns artikel ang volvos 5-cyl dieslar att de skenat pga hög oljenivå och att ena orsaken var att olja kom in i oljetråget via partikelfiltret och detta skulle bero på mjukvarufel .

Det torde dock vara omöjligt för oljan att nå oljetråget via partikelfiltret. Orsaken skulle ju kunna vara ständig (nästan) regenerering pga ngn mjukvarubugg?? Vid närmare eftertanke så menar dom nog att oljan späds ut av ständigt för fet blandning om regenereringen håller på hela tiden.

Max 10% av körningen upplever jag att bilen drar som den borde, dvs 0.4-0.5 vid slät väg 80-90 km/h, sedan går den upp till sina "normala" värden igen 0.75. Suck. Har inte haft bilen så länge därav intresset av förbrukningen, o det verkar vara tur det.
Senast redigerad av 2 Tyr, redigerad totalt 0 gång.
Jag håller med Doffen att det är antingen kylvatten eller diesel som höjer oljenivån och det troliga är då diesel vilket gör att du nog skall kolla kvaliten på motoroljan. Med det menar jag om den luktar diesel.

Mvh GK
http://svt.se/2.22620/1.1987230/volvo_a ... tals_bilar

Jag ska nog be dem kolla spridarna, de kanske också kan börja läcka när bilen kommer upp i arbetstemp. Det är då som förbrukningen brukar stiga. Det är även då regenereringen sätter igång(vid arb temp), när det är dax förståss(var 30-100 mil), om jag förstått det hela rätt.

Tycker ändå det är konstigt att spridarna skulle läcka oftast men inte alltid och aldrig innan arb temp uppnåtts ?
Det verkar inte ha varit någon läckande spridare. Efter påfyllning av additiv(slut) o nytt partikelfilter så verkar allt vara som det ska. 60 mil o generering 2 ggr a ca 5 min/gång. Man kan ju undra om det hade behövts ett nytt filter ?
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]