Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har beställt en V60 D3 summum med leverans v15 och undrar nu om det är någon som vet något om förseningar på grund av jordbävning/härdsmälta/allmän katastof som råder i Japan. Följande finns att läsa på Göteborgspostens nätupplaga:
Volvo PV klarar produktionen en vecka till innan bristen på leveranser från Japan kan sätta stopp. För Saab och AB Volvo är läget också osäkert.
- Cirka tio procent av en bils komponentvärde, i huvudsak elektronik, kommer från Japan, säger Per-Åke Fröberg, presstalesman på Volvo PV.
Någon som vet mer än som står ovan?? :?:
Ett konstaterande är att går man ut med detta meddelandet så ser man nog från Volvo allvarligt på problemet och man kommer få leveransproblem.
Så det är nog bra att ställa in sig på att det kan bli långa förseningar på vissa modeller/utrustningsnivåer.
F*n. Men tyvärr inte mycket man som konsument kan göra åt det. Tror jag beställde min S60 vecka 8 och ska få leverans v 23-24. Antar att risken är rätt stor nu att den kommer först efter semestern vilket är sjukt irriterande :S
Om det blir leveransförseningar tror jag det drabbar många bilmärken. Det är inte bara Volvo som har elektronik från Japan. Det är nog bara köpa en lagerbil eller "bita i det sura äpplet"
KKR skrev:Om det blir leveransförseningar tror jag det drabbar många bilmärken. Det är inte bara Volvo som har elektronik från Japan. Det är nog bara köpa en lagerbil eller "bita i det sura äpplet"
Precis. Iom att alla biltillverkare får sina komponenter från (i princip) samma underleverantörer numera tror jag dock att alla kommer jobba obeskrivligt hårt för att få igång allt igen. Stora delar av Japan är ju ändå hyfsat opåverkade så länge de kan få igång elförsörjningen igen. Känns, i dagsläget, lite "dumt" att avbeställa sin bil bara för att den eventuellt kan bli försenad. Jag tänker iaf avvakta och se vad som händer...
KKR skrev:Om det blir leveransförseningar tror jag det drabbar många bilmärken. Det är inte bara Volvo som har elektronik från Japan. Det är nog bara köpa en lagerbil eller "bita i det sura äpplet"
Du har helt rätt, alla tillverkare är beroende av olika komponenter som tillverkas i Japan.
Att tjura att man kanske inte får sin bil som avtalat när det sker en naturkatastrof som detta som händer i Japan känns lite lågt.

Jag väntade 21 veckor på min XC60.....utan naturkatastrof och jag överlevde.
otown skrev:Ja bokade min vecka 6, fick leveransdatum vecka 20 ??? en v60 t3, blir det ytterligare försening så kommer jag avboka, försäljaren sa det va problem o få fram motorer
Vad planerar du att köpa istället då? Ska du beställa nybil från annat märke finns ju risken att det tar ännu längre tid innan du får bilen. Dels hamnar du "sist i kön", dels eventuella förseningar pga läget i Japan. Det är ju något som lär drabba i princip alla biltillverkare.
Det ja mena var att ja först blev lovad 6-8 veckor, o när jag ringer 2 veckor efter jag beställt säger han att det blivit framflyttat 8 veckor till från datumet jag hade fått 14 veckor" av han, blir det nu ytterligare försening så kommer ja behålla den jag har idag o vänta in MY12, så jag vet inte om man kalla det lågt :shock:

Jag sitter som sagt inte i en paniksituation o kan vänta in en MY12 istället

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]