Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okej, okej. Jo det är väldigt störande.

Där är även en film på ljudet, det låter som det kommer nerifrån någonstans, som man även hör på filmen.
Jag har hittat en del anda som lagt upp filmer på sina som har haft kassa vevlager, men de låter mer som deras ljud "klonkar" vilket jag inte tycker mitt gör på samma sätt. Det känns även som deras låter högre. Sitter man i bilen med stängd dörr utan musik elr annat oväsen så hör man inte tickandet.
Som sagt så går den bra osv, men jag vill ändå vara säker på vad som framkallar ljudet är så inte hela skiten bara rasar.
Det låter inte normalt. Kanske har du lågt oljetryck så det är dags att rengöra tråg och sil som du själv säger. När motorn (oljan) är kall har man högre oljetryck än vid varm motor (olja)

/Kalle
Jo, det är lite underligt ljud. Men ja, det du säger kan stämma,eftersom jag aldrig hört ljudet när den är kall, utan det kommer när den börjar bli varm.
Problemet är bara att jag precis bytt olja och filter. Har inte råd att köpa olja och göra om det nu igen för tillfället.
Tyckte jag läste i någon tråd att om man körde den väldigt hårt så oljan går upp i temp kunde det rena systemet lite?
Eller det rekommenderas att plocka ner det och rengöra? I så fall är det av med tråget som gäller, det är inte mer man ska ha av och rengöra?
Sätt ett t-stycke på oljetryckskontakten och sen beror på om du har tillgång till en mätare så montera dit så du kan kolla med den.
Ska ju va graderat, själv har jag en digital för att mäta tryck som går mellan 0-400 bar väldigt bra att ha där kan du se trycket hur det beter sig.
Har nu fått min mätare efter mycket om och men....
Har kopplat in mätaren så den får ström till belysning, men har inte kopplat in själva oljetrycksensorn. Och är inte helt hundra på hur jag ska göra.
Så man skruvar ur originalgivaren och har någon form av y kors som går ut i två ändar och kopplar sedan på originalgivaren och mätargivaren i var sin ända?
Sedan är det bara att tuta och köra då eller?:D

Edit: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... cksmatare/
Är det en sådan y-koppling man ska ha? Har för mig att det är M14 gängning?
Okej, jo, det var rätt gängor!
Men nu till nästa problem. Rören från servostyrningen är ivägen för den nya sensorn, så ni som har satt dit till en permanent mätare, hur har ni löst det?
Hade det fungerat om man skruvat i ett nytt y-kors i det som sitter där nu, så man får dubbla ykors. och sedan pluggar en av ändarna i första korset och sätter det ny korset i andra änden och sen givarna i det nya korset?
Eller tryckmätningen lär inte bli rätt då?
Tacksam för snabba svar!
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]