Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av removal
Har en volvo v70 -99 2.5T
När man kör (normalt) så små rycker den. Ibland ganska mycket.
Men om jag gasar på så går bilen bra och man märker inte av att den rycker mer.
Bilen är fullt servad. har gått 1600mil
Har vart in med den och kollat gasspjället men det fungerade bra sa dom på volvo men jag fick ny programvara.
Någon här som har haft samma problem?
Kanske är något enkelt men jag har inte hittat några fel.
av lasse102
Min V70 var exakt likadan och det visade sig att ett tändstift satt löst. Jag bytte stift i somras och försiktigheten i alublocket gjorde att jag tydligen drog åt dem för löst. Går nu som en klocka igen :)
Användarvisningsbild
av Alfredo
removal skrev:Ska köpa nya tändkablar och stift. Är ju en början på felsökningen. :)
Jag skulle byta samtidigt fördelarlock och rotor.
av SubMarine
Om du har nya motorn som kom 99 så har du varken tändkablar, fördelarlock eller rotor. Den har separata tändspolar som sitter direkt på stiften.
av removal
SubMarine skrev:Om du har nya motorn som kom 99 så har du varken tändkablar, fördelarlock eller rotor. Den har separata tändspolar som sitter direkt på stiften.
Har bytt stift nu.
Har den nya motorn med separata tändspolar. Men bilen går inte bättre.
Det är mellan 80-90 som den går konstigt.När jag ska gasa så händer det inget till en början som kommer den ??:-/
av Evolve
Låter som att du har liknande bekymmer som mig. Är dina ryckningar vid visst varvtal eller lite varsom över registret? Min rycker om man ligger o kör med låg gas och runt 1400 varv men annars inte alls, och det försvinner så fort man gasar och den går jättefint. Jag har bytt det mesta när det gäller tändningen(stift, rotor, fördelare, spole, dock inte kablarna eftersom dom är bytta så sent som 2007. Ska tilläggas att jag har den gamla motorn i min 99'a) men utan större framgång. En fundering som jag inte provat är kamaxelgivaren, om den skulle kunna orsaka något sådant?
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]