Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
hej
där ser man vilka krystade förklaringar som dyker upp? jag demonterde min inför sommarsäsongen med husvagn för att få optimalt luftflöde,varför sitter då klädsel på ovansidan som delvis täpper igen de små gälarna som finns tror det är 3 st-. vi får vänta på CAR MANs förklaring, han bör ju veta? sitter sådan där skit på lastbilar som jag har erfarenhet av för att få komma in i öserike med flera länder! det gör knappast servicpfolket glada. finns fan inte hål ens för oljepluggen? jag TROR det är db-jakten som jag skrev tidigare. (en MB sprinter kunde ha 75kg grus som ballast också)
isak
Användarvisningsbild
av lexus
Det kanske är onödigt men jag antar att luftstyrningen tagits fram av en anledning. Dock är det säkert sällan som man kör så hårt med släp att den verkligen gör nytta. Får fundera på om jag ska ta bort min också. Jag kör ju bara släp med skräp till tippen då och då.
av baljbalj
Plattan har med luftmotståndet att göra. "Finare" bilar typ Audi och BMW har alltid såna plast och plåtbilar under bilen för att göra den slätare vilken märks på luftmotståndet.

Men det kostar också, kanske för mycket i förhållande till den minskade bränsleförbrukning vilket ger att Volvo kanske bara stoppar det på vissa modeller där dom behöver komma under något speciell bränsleförbrukningsmål dom satt i olika projekt. Och Volvo kostar inte som en Audi eller BMW så någonstans måste man spara...

Hurvida den gör det bättre eller sämre med släp eller husvagn vet jag inte, någon skillnad blir det säkert men jag skulle gärna vilja se nerskrivet någonstans att den behövs när man har husvagn. Låter som något dom kan få för sig hos Volvohandlaren? Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
av isak
hej
har nog samma fundering som ovanst-
tycker spontant att luftflödet måste bli bättre utan. den väger dessutom några kilo. bränlekurvan är nog mest märkbar vid vindtunneltester.
isak
av Nicasl
Lyfter en gammal tråd på frågan om plastkåpan som skall sitta under motorn.

Har en V70 -01 T5 som saknar denna plastkåpa,låt säga hasplåt i plast.
Är den inte monterad pga oljekylen på tråget ?
Kan man eftermontera den trots turbon ?
Vad kostar en sådan kåpa ny idag ( 2011-03 ) ?
Användarvisningsbild
av isak
du kan få överta min den kommer aldrig dit mera för min del.
Isak
Vissa modeller i vissa utföranden skall ha den sittandes monterad just för att luftflödet genom motor/oljekylare eller vad det var skulle förbättras. Jag skulle ha sådan monterad när jag fick dragkrok på bilen. Tycker den är ok att ha. Den skyddar ju iaf lite från marken uppstickande materia.

Dessutom kan bilen senare i sitt liv läcka mycket innan SBP kan säga nått, då plastkåpan kan fånga måååååånga liter olja... 8)

Mvh
Användarvisningsbild
av gooose
På diesel bilar sitter den med en xtra ljuddämpade matta annars så slår ljudet mot marken mao detta är för att reducera ljudet på Diesel bilar

Sedan så monteras det helt riktigt på bilar vid dragkroksmontering detta för att luften skall gå "rätt" väg för att ge optimal kylning och då är detta tänkt för värsta tänkbara senariot 1800Kg på kroken och sämsta tänkbara kör förutsättningar tex alperna
Om ni själva sedan aldrig drar mer än en cykel på kroken är en annan 5a
men bilen skall klara alla sorters körning och då erfordras detta skydd

Om inte annat så tänk på "nästa" ägare av eran bil han kanske drar tung och inte vet att denna saknas då ni tagit bort det så kör han sönder något... Mao tänk på din nästa... Det kan vara någon du känner... ;-//

//Gooose
av Nicasl
Skall höra med Volvo om jag kan montera denna tingest.
Jag är intresserad utav Din plastkåpa annars isak.
Skall bara kolla utav med Volvo-Teknikerna så jag inte begår ett fatalt misstag kylningsmässigt bara..
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!