Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

>>Var hittar man information om vad dom olika sakerna betyder?
bilen är fylld med små datorer som styr dörrar, belysning, gas-spjäll, abs'en, motor injektion, musik.
listan över enheter hittar du här:
http://www.ppc-diagnostic.com/codes/
alla dessa ecu kan hämta/behöva en programuppdatering.
Jag är inte så bra på forklare.håber det är vettigt :)
Bumpar denna tråd lite.. har under detta år som gått noterat att fjärr slutar att fungera helt vid kyla.. låter jag bilen stå ine i garaget ( +5 ) så funkar det som det ska.. aldrig fått något fel. låter jag bilen stå ute oavsett te.x ( -5 ute ) så upphör helt funktionen med fjäörren samt alla möjliga andra problem uppstår. Låser jag upp då med nyckel och öppnar dörren så larmar bilen med blinkers.. dock ej någon (tuta/siren) som låter.
Har nu haft bilen inne och dom har bytt backspegel där mottagen sitter samt någon enhet i dörren. HAr noterat själv att när man tryckt på knappen så öppnar sig låsen ibland segt.. som om dom inte skulle orka riktigt.
Och nu häromdan så kom jag till jobbet och stängde av bilen lät nyckeln sitta i.. satt bara tyst i sätet.. då klickar det till i låsen... som om det öppnar bilen fast den redan var öppna.. lampan tändes i bilen och kupe fläkten startade. kupefläkten stannade efter 1 sec.. men lampan i taket fortsatte lysa. fjärren fungerade inte.. provade att låsa och trycka på alla knappar. inget händer.
Detta gäller i alla lägen då fjärren inte funkar.. då bilen är kall.. ingen knapp funkar.. varken öppning eller backlucka eller tända posistion eller (rödatriangeln) larm.helt sten dött.

Sååå kom gärna med förslag.. vad detta kan innebära..
Och om en uppgradering av systemet skulle hjälpa.. att det blirvit något fel nånstans.

MVH Thomas
Vad har du gjort med bilen sedan Augusti ?
Bytt Batteri ?
Uppgraderat bilen ?
Läst av Felkoder ?
Kollar varför Sirenen är tyst ?
Har inte bilen funkat riktigt sedan Oktober, det har ju nästan varit minus ute sedan dess ?
:-O)
Bytt batteri
Ej uppgraderat bilen.. alltså någon form av mjukvarulösningar.
Läst felkoder men ej något som pekar på något problem som orsakar detta. dock via volvo.. och här i köping är dom inte mycket att hänga i julgranen.. om någon vet någon på nån verkstad i västerås som är duktig så förmedla gärna kontakten.
Sirenen.. mmmm kan ju fundera på... han på verkstaden här svarar ju inte så att en normal person förstår.. utan det är kopplat så och så och därför låter den inte då utan då...
Har "varm" garage... ca 8 grader.. och då funkar det .. dock ställer jag den ute.. och det kryper ner runt nollan så börjar problemen.

känns som klassigt batteri problem.. kanske testa att köpa ett nytt igen.. ett rikigt bra..

Problemen känns liksom långt borta när sommaren kommer.. då är det ju varmt.. och problemen kommer först då det blir lite kallare.
Om jag vore du:
Åk till OK/Q8 eller motsvarande och be dom belasta ditt batteri, för att utesluta att en cell är kortsluten..kostar Gratis oftast....
Har du Voltmätare, kolla om du har 12,72 volt i batteriet, känns fel att köpa nytt för att man tror........
Åk till Volvo och be dom om de Felkoder dom läste ut, begär utskrift på dessa, Dom är ju Dina.....
Lägg ut dessa här på Forat så får du säkert massor av nya fräscha idéer.....
Din Siren skall alltid låta när larmet går.....när du larmar på får du då "kvittens" av blinkersen osv ?
Om du sitter kvar i bilen efter du larmat på så skall det låta efter 30-60 sekunder.
Men så fort du rör på dig i bilen så skall larmet aktiveras o låta som faen......
Det kan vara massor av olika orsaker, låskista som spökar, larmet fel, osv.
Uppgradering = Javisst = Även om det inte löser FEL så fixar det till en del grejjer....
:-O)
12,72 volt utan motor igång.. och vid motor igång? 13.?
mmm felkoderna ska jag absolut begära..
Tyvärr så segt folk att ha göra med på denna verkstad.
Kvittens ja.. både på och av larmning.
Om jag låser bilen med dosa på kvällen och bilen"larmar" på men inte kan öppna med dosan på morgonen utan sätter i nyckeln i dörren låser upp och öppnar dörren då "går" oftast larmet.. blickers blinkar.. men ingen siren...
OBS blinkers blinkar inte som kvittens om jag låser upp med nyckeln..

Tackar för lite ideer.. är slut på dom nu.. då det börjar uppstå alla möjliga fel..
12.34 volt då har bilen stått ute i plusgrader..över natten.
http://www.ladda-upp.com/bilder/50022/felkoder

http://www.ladda-upp.com/bilder/50022/felkoder

Vet ej rikigt hur jag lägger upp bilder.. skulle vilja bifoga en bild istället.. kanske inte går.

Nåja var idag och läste ur och nollställde.. dock tyckte han det inte var nån ide att uppdatera systemet..var ju ändå gjort för 1½ år sen..påpekade naturligtvis att det var GRATIS vid service att göra detta.. men hade inte tid nu sa han.. VAFAN.. dom har ju betalt..
jaja.. blir annan verkstad istället.. funkar aldrig hos dessa.. står mest och sover..

Nåja har ni experter några råd?

Backspegel bytt.. låskolv/enhet i förardörr bytt.. nån pryl som dom glömde montera bort nån spärr så nyckeln gick i men gick inte att vrida runt.. typ för att hålla sakerna raka vid montering.

Som sagt.. vid varmgrader.. runt 6-8 grader och varmare.. knappt några problem alls..

Vid kallare.. ner mot noll... då börjas det..

ingen knapp på fjärr funkar.. = låsa upp med nyckel.. oftast börjar då blinkers blinka när jag öppnar dörren. dock så är siren tyst.
Detta med att fjärren inte funkar.. det är så 95% av fallen jag ska öppna dörren om bilen stått och blivit kall.
siren funkar, suttit i bilen och larmat på.. efter 2 min så rör jag lite på mig.. då går larmet.. INKL siren.
när jag öppnar dörren med nyckeln.. så vid vissa tillfällen så öppnas bara förardörrens lås.. så jag vrider tillbaka och då går knappen bara ner till hälften...vrider sedan för att öppna så öppnas alla dörrar.

Då sätter vi oss i bilen....och åker iväg.. plötsligt så klickar det till i dörrarna.. som om den öppnat centrallåset och innerbelysningen tänds..( kan ske efter 20 sec.. kan ske efter 1½ timme.) sker dock inte ofta men det händer..alltså inte varje gång jag sätter mig i bilen. men nångång då och då.
Ååååå vad mörkt det är ute..bäst att sätta på helljus.. åå va skönt det lyser.. men va nu.. den slår av till halv.. skumt.. testa att så på igen..ahh det lyser. KLICK slocknar igen.. tar mellan 2 sec till ett par min.. händer ibland.. inte varje gång jag använder bilen..men nångång då och då.
TJO.. möter en polare.. blinkar med ljustutan.. men vafan den fastnar i helljusläge.. blinkar till och det slocknar.. ibland kan jag blinka 10 gånger och den fastnar inte en enda gång.. sen fastnar den mellan 2 gånger..

Så där ja nu sitter man äntligen i bilen och kör.. vipps så startar fläkten för fullt.. och går i 10 sek..sedan stannar..
Vet att den vill torka ur när man kört och kan därför starta ibland när bilen står stilla avstängd.. men nu när jag kör..på vintern...

Så där det ska nog vara allt..
Ananrs fungerar bilen.. inga start problem.. drar normalt med bensin.. batteri bytt..

snälla ge mig alternativ.

MVH Thomas
Backspegel bytt.. ## Är den kofigurerad av Volvo ? (UEM koderna)UEM004 är Sirenen även den "styrningen" i Backspegel Känns som den fallerar ??
låskolv/enhet i förardörr bytt.. ## Menar du "knappsatsen",vä. framdörr ? (DDM) Felaktig konfigurerad ???även Passagerarsidans "Knappsats" verkar må dåligt ? (PDM )

ingen knapp på fjärr funkar.. = låsa upp med nyckel.. ## Anar att någon Låskista inte ger signal om låsning ??
oftast börjar då blinkers blinka när jag öppnar dörren. dock så är siren tyst. ## Ruggigt Mysko detta
Detta med att fjärren inte funkar.. det är så 95% av fallen jag ska öppna dörren om bilen stått och blivit kall. ## Låskista el. motsv. ??

siren funkar, suttit i bilen och larmat på.. efter 2 min så rör jag lite på mig.. då går larmet.. INKL siren. ## ???? Tomt i huvudet på mig !
när jag öppnar dörren med nyckeln.. så vid vissa tillfällen så öppnas bara förardörrens lås.. ## Någon Låskista med problem ? PDM ?

Då sätter vi oss i bilen....och åker iväg.. plötsligt så klickar det till i dörrarna.. som om den öppnat centrallåset och innerbelysningen tänds..( kan ske efter 20 sec.. kan ske efter 1½ timme.) sker dock inte ofta men det händer..alltså inte varje gång jag sätter mig i bilen. men nångång då och då.## Detta hände mig lite då o då så numera låser jag bilen med Knappsatsen i dörren när jag kör iväg, funkar.

Ååååå vad mörkt det är ute..bäst att sätta på helljus.. åå va skönt det lyser.. men va nu.. den slår av till halv.. skumt.. testa att så på igen..ahh det lyser. KLICK slocknar igen.. tar mellan 2 sec till ett par min.. händer ibland.. inte varje gång jag använder bilen..men nångång då och då.
TJO.. möter en polare.. blinkar med ljustutan.. men vafan den fastnar i helljusläge.. blinkar till och det slocknar.. ibland kan jag blinka 10 gånger och den fastnar inte en enda gång.. sen fastnar den mellan 2 gånger..## Spaken är kass ??

Så där ja nu sitter man äntligen i bilen och kör.. vipps så startar fläkten för fullt.. och går i 10 sek..sedan stannar..
Vet att den vill torka ur när man kört och kan därför starta ibland när bilen står stilla avstängd.. men nu när jag kör..på vintern...## CEM fel ??

Vill direkt påpeka att detta är GISSNINGAR som kan vara rätt ut i periferien !
Hoppas du får mera konkret hjälp av andra Forumkompisar faktiskt.

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!