Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Gathor
Ok, firmabilens ljudsystem är inte det ultimata...
Då jag inte riktigt vill hålla på pula med bilens standard system. då det är företagets bil.

Då kom tanken fram att slänga in nya prylar i hatthyllan =) men har lite frågor.

Dra ny kabel från batteriet. Till Slutsteg och Stereon. Funkar det ifall man bara dra en kabel och sen kopplar in slutsteget och stereon på samma kabel som kommer från batteriet? eller måste man dra 2 seperata?

sen säkringen på det??

och fungerar det att dra direkt 12v från batteriet in i stereon? med en switch självklart för att inte den ska vara igång hela tiden =)

tänkte bara köra 2x bas genom slutsteget och 2 högtalare direkt till stereon. Och bygga en hållare över huvudet för allt.
Någon som vet något bra slutsteg, stereo, högtalare, och bas? så billigt som möjligt då detta kommer bara ligga i firma bilen så länge man har jobbet kvar.

Och detta ska jag nog ta bilen in på verkstaden så de ska godkänna kopplingen för att inte företaget ska losa försäkringen. Så allt måste vara 100% lagligt enligt försäkringens synpunkt =)

har säkert glömt bort o säga något.. men hojta till ifall de är nå jag har glömt.
av simon_templar
Hej!
För en säkrare installation är den smart att sätta en säkring direkt efter batteriet (innan torpedvägg) och då funkar en kabel utmärkt. Den nya kabeln till billjudet från batteriet får inte vara för klen pga effekten i batteriet, tänk minst 2,5 mm.
Är tveksam till att en verkstad är intresserad av att godkänna/ gå i god för en installation som dom inte gjort själva.
Lycka till!
av Gathor
simon_templar skrev:Hej!
För en säkrare installation är den smart att sätta en säkring direkt efter batteriet (innan torpedvägg) och då funkar en kabel utmärkt. Den nya kabeln till billjudet från batteriet får inte vara för klen pga effekten i batteriet, tänk minst 2,5 mm.
Är tveksam till att en verkstad är intresserad av att godkänna/ gå i god för en installation som dom inte gjort själva.
Lycka till!

Jo självklart lägger jag säkringen innan =) 20cm från batteriet ska säkringen ligga annars så har du ingen försäkring.
Är tveksam över verkstaden också :P
men besöker dem nästan varje vecka så kanske går :P
Bromsbelägg

Ja, en sats för två hjul. Jag har prova[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]