Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Det kommer inte att vara tillåtet att eftermontera så att bara DRLframljusen lyser enligt nya reglerna om inte bilen var byggd sådan från början.
Aha, det var nyheter för mig. Var står detta angivet? Om det stämmer så innebär det att de eftermarknadsmonterade lampor som erbjuds till C30/S40/V50 (länkad i denna tråden) inte är tillåtna.
ulf_gbg skrev:
VolvoB20 skrev:Det kommer inte att vara tillåtet att eftermontera så att bara DRLframljusen lyser enligt nya reglerna om inte bilen var byggd sådan från början.
Aha, det var nyheter för mig. Var står detta angivet? Om det stämmer så innebär det att de eftermarknadsmonterade lampor som erbjuds till C30/S40/V50 (länkad i denna tråden) inte är tillåtna.
I Sverige har bara de bilar som tillverkas/säljs med DRL enligt helbilsgodkännandet tex VW Passat fått dispens från det Svenska lagkravet om att även bakljusen måste vara tända vid färd.

Moterar du DRL på din bil och kör utan bakljus så åker du på böter då bilen inte har undantaget.

Om du däremot monterar godkända LED DRL och kör med bakljuen på så är det visst ok.
VolvoB20 skrev:I Sverige har bara de bilar som tillverkas/säljs med DRL enligt helbilsgodkännandet tex VW Passat fått dispens från det Svenska lagkravet om att även bakljusen måste vara tända vid färd.

Moterar du DRL på din bil och kör utan bakljus så åker du på böter då bilen inte har undantaget.

Om du däremot monterar godkända LED DRL och kör med bakljuen på så är det visst ok.
Ok, då lärde man sig något nytt idag oxå! :)
M a o kommer vi inte se några eftermarknadslösningar för DRL på den svenska marknaden - i alla fall inte i kombinerat med släckta bakljus. Desto större anledning för Volvo Personvagnar att få häcken ur vagnen och få fram en fabriksmonterad lösning!
VolvoB20 skrev:
I Sverige har bara de bilar som tillverkas/säljs med DRL enligt helbilsgodkännandet tex VW Passat fått dispens från det Svenska lagkravet om att även bakljusen måste vara tända vid färd.

Det förklarar varför, som jag skrivit tidigare, att de flesta bilar som man ser på vägarna med LED-DRL har även bakljusen tända. Skulle inte förvåna mig om det kommer ett nationellt krav på att bakljusen skall vara tända i framtiden också.
XC90_Executive skrev:
ulf_gbg skrev:Om det stämmer så innebär det att de eftermarknadsmonterade lampor som erbjuds till C30/S40/V50 (länkad i denna tråden) inte är tillåtna.
Det är fabriksmonterade tillval.
Ok, det gör ju skillnad förstås. Men, om man nu har en teknisk lösning framme för C30/S40/V50, varför stoppar man inte in den som standard i o m att funktionaliteten är lagstadgad från 7 februari??? :???:
Igår blev jag omkörd av en massa volvo testbilar, bl.a en C70 med LED DRL fram istället för dimljusen, inga andra ljus var tända, varken parkeringsljus fram eller bak.

/Kalle
Det är dags för en historielektion...... ligger volvo för eller efter....

Volvo ligget årtionden före i utveckling vad gäller DRL.

Redan under det förra århundrandet ORIGINALUTRUSTADE Volvo alla sina bile med automatiskt DRL.

Det var för höja säkerheten, sprara bränsle och halvljuslampor och drog bara 21 W iställer för 55 W och såg ut så här....

Bild

Till slut tröttnade man och tog bort det då DRL var FÖRJUDET i öviga Europa...

Då blev det plötsligt LAG på att ha DRL i EU, :mrgreen: Ödets ironi eller..... volvo som var uppfinnaren av DRL..

Bild
VolvoB20 skrev:
ulf_gbg skrev:

Vilken källa har du till det påståendet?
Trafikförordningen Kap2 par68 säger: "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända".
Jag har svårt att tolka det som att olika regler skulle gälla för eftermarknad resp fabriksmonterat.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
cm1 skrev:Vilken källa har du till det påståendet?
Trafikförordningen Kap2 par68 säger: "Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända".
Jag har svårt att tolka det som att olika regler skulle gälla för eftermarknad resp fabriksmonterat.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Enligt trafikverkets uttalande i TekVärld så är ju "föreskrivna varsellyktor" fram + bakljus för alla bilar utom de bilar som fått dispens för att köra utan bakljuen tända.

Menar du att det är fel och inga bilar överhuvutaget behöver ha bakljuen tända dagtid? Det var nytt för mig i så fall.

I så fall åker ett par sådana här på min Supra direkt till vårpremiären... då jag inte behöver koppla in bakljusen alltså...

Bild
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 22

För allt vad jag begriper är det å[…]

Broms höger fixas aldrig

Känns lite tidigt att få det problemet […]

Inte helt ovanligt att partikelsensorn lägger[…]