Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Ja, isoleringen på nedre delen av fjädern är väldigt enkel att kontrollera och åtgärda vid behov. Den brukar ju kunna få bort smällar och klonkningar som känns som att någon slår med en slägga mot fjädern vid färd. För mig var det till och med så att det kändes i pedalstället när det klonkade till!

Värre är det med gnekningar som jag fortfarande har...det verkar kunna vara lite vad som helst... :roll:

Eftersom TS beskriver att det "smäller och klonkar" så är nedre isoleringen helt klart prio 1 att kolla!

(F*n, det är svårt att förmedla ljud i text! :D )
Användarvisningsbild
av jimDK
Fred skrev:Hur pass stort jobb är det att byta fjäderbenslagringen?
jag har bytt lagrings-gummit också (fjädersäte gummi)
http://www.s80.dk/DIY/fjederben/index.html

ca 2½ timar, om jag minns ret (jag är absolut inte snapp)

På mekonomen kallas dom:
11-82001 Fjädersäte fram övre, endast fjädersätesgummi
Pris: 303.00

I samma job kan du ta lagringen.
Mine var okej, bara gummit utbytas.Ringen i mitten var lossnat från gummi.
gnekninga
jap, precis :-)
Nu finns det ingen gnekningar.
av Fred
Ja, det såg ju inte allt för komplicerat eller tidskrävande ut...men då har du ju en fantastisk fjäderkomprimerare!! :D En sådan har jag inte så där måste ju något alternativ hittas.

Grymma guider du fixat till Jim!
av CarlRo
Då var fjäderbenslagringen bytt med nya fjädersäten, men inte fan blev det tyst. Ingen jävla skillnad. Det smäller och klonkar, mest höger fram. Jag besiktiga bilen i går och bad besiktningsmannen att var extra noggrann för att se om något glappade, men han hittade inget. Fösta gången som jag villa ett bilprovningen skulle hitta något fel, men inte då. Vad fan göra man?
av Tengil
Jag hade grymt irriterande klonkande, typ slag ljud fram på min S60. Det lät som om fjädrarna fram hoppade i skålarna. Jag fick för mig att det var lagringarna och gummiskålarna i toppen. Men efter en del mekande för att få ut fjäderbenen visade det sig att lagrerna och skålarna var ganska bra. Men bytte lagringarna mot biltema grejer när jag åndå hade isär benen. Sedan köpte jag fjädergummina i botten på fjädrarna för 66kr/paret på volvo. Nu är det tyst!Min teori är att det var dom som gjorde att det lät som fan.
av Fred
Den 10 mar 2011 skrev x64:
x64 skrev:Är inte lagringen som smäller, Jag satte dit en gummi isolator runt fjäder skålen vilket dämpar fjädern att klonka mot skålen, min vart helt tyst efter det, säljs som tillbehör hos volvo
...och dagen efter bekräftade jag att dessa ofta är orsaken till smällar och klonkningar i framvagnen...vad är det som gör att detta måste påpekas ännu en gång...? Och som jag skrev igår: har TS kollat dessa?

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]