Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Varabou
Hej,

har hört från två stycken personer att hjulstorleken inte får skilja något för då går fyrhjulsdriften sönder, det ska enligt dom vara så noga så kör man punktering på ett däck så måste man byta alla fyra så rullomkretsen blir lika!

Jag tycker det låter jäkligt konstigt om det skulle stämma så därför ställer jag frågan här, hur noga är det?
av S80D5-02
Läser man runt på detta forum kanske det stämmer om du har Volvos fyrhjulsdrift från 2002 eller tidigare (Visco). Därefter gick Volvo över till en annan lösning (Haldex) som inte är känslig för rullomkretsen på samma sätt. Så sammanfattningsvis, om du har Visco och en djäkla otur kan saker gå sönder i fyrhjulsdriften om rullomkretsen är olika.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Se bara till som vanligt att alla däck har samma profil/storlek så ska det inte vara några problem. Jag hade en V70XC 1999 med visco. Pratade med Volvo och då var det mycket noga med samma märke på däck, mönsterdjup fick inte skilja allt för mycket. Du har haldex Enda jag hört att man bör ha samma belastningsindex bara.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]