Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Camel skrev:
:-)-) Snacksalig: tack, du kanske också får din bil lite tidigare än förväntat?
Ja, man kan ju hoppas på att få göra påskresan Stockholm-Båstad-Stockholm, i nya bilen. Det skulle innebära att jag skulle få hämta bilen v15, eller tidigt v16 - och det vågar jag bara inte hoppas på.
Dessutom skulle jag ju i så fall få betala förmånsvärde för hela April, och det kanske man inte vill - även om jag tror att det skulle vara värt det.
Suck! Inget är som väntans tider...
av Gnusse
Har precis hämtat ut min V70 2,5 FT R-design, bytte upp mig från 2,5FT MY09 och är helnöjd. Sportchassit är perfekt då 09:an kändes väldigt svampig. De extra 31 hk gör stor skillnad och det känns helt okej att ha så mycket pulver under huven på en bil som ändå är miljövänlig. Propagandan från petroleumbranschen om Etanolens "smutsighet" tror jag inte ett dugg på. Oljeraffinaderierna i t.ex. Ryssland är säkert väldigt miljövänliga (ironi).
Användarvisningsbild
av Camel
Grattis Gnusse till bilen och välkommen till forumet! Roligt att höra att du är nöjd med bilen. Jag väntar på leverans av en likadan.

Ja, angående etanolen så är det ju fantastiskt att petroleum i jämförelse inte har någon energiåtgång när det utvinns, transporteras, processas i industri eller distribueras till konsument. Det finns färdigt fossilbränsle på macken, bara att tanka och förbränna. Den alstrade koldioxiden av fossilbränsle behöver inte belastas med kretsloppsdiskussion (det finns ju inget). Att det dessutom oftast går åt mindre mängd av fossilbränsle än etanol när man kör är ju ett stort extra plus eftersom det i princip bevisar att fossibränsle är mer miljövänligt. (allt skrivet med en smula ironi). :D

Själv tror jag att inget av vare sig fossilbränslen eller etanol är så särskilt miljövänliga men att etanolen kan vara ett godtagbart bränsle i en nödvändig övergångsfas till ännu bättre alternativ. För mig innebär fossila bränslen en återvändsgränd eftersom tillgången har en gräns. Som liten konsument upplever man ingen röd tråd i vad statsmakterna vill när det kommer till beteendestyrning genom beskattning. En sak tror jag dock mig veta: Vi kommer under alla omständigheter alltid få betala ordentligt när vi kör bil oavsett bränsle. När fordonsparken i framtiden blir mer energisnål och miljövänlig så är jag övertygad om att statsmakterna höjer beskattningen ytterligare så att intäkterna består även om det inte är nödvändigt ur ett miljöperspektiv :(

Jag kommer att köra ottomotor så länge jag kan och har råd...
Nu är bilen levererad. :D :D
Leveranstiden blev ca 6 veckor, helt ok. Mina intryck efter totalt 8 mil är övervägande positiva: chassiesättning lagom, bra styrkänsla, motorgången mycket tilltalande, växlingar känns distinkta och bra, slående tyst i kupé, vändradien bättre än förväntat. Det enda hittills som jag upplever något sämre än min föregående bil är stolarna fram men de är ändå ok. Bränsleförbrukningen enligt färddatorn så här långt är under 6 mils blandad körning på småvägar 1,18 l/mil. I tanken var det då ca 15 liter bensin? från handlaren och resten upp till full tank med E85. Här är några bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag tänkte också att tre extraljus är snyggare. Volvos orginalhållare har bara plats för 2 ljus. Befintligt utrymme mellan ljusen räcker inte till för ett 3:e ljus. Men allt det går ju att ordna. :)
Hur blir kylningen av motorn om man har tre extraljus :?:
Jag måste säga att bilen är dj**vligt snygg, men enligt mitt förmenande skulle vara ännu snyggare utan extraljus. Men du kanske bor så att du behöver dom.
Grattis!

Känns nästan som om jag fått se min egen bil, då jag har samma färg, fast utan extralysen och med automat.

TACKAR ödmjukast, och ett stort grattis!!!
KKR skrev:Jag måste säga att bilen är dj**vligt snygg, men enligt mitt förmenande skulle vara ännu snyggare utan extraljus. Men du kanske bor så att du behöver dom.
Tack. Ja, jag behöver extraljusen. Det finns mycket vilt där jag oftast kör. :!:
Man börjar ju bli gammal med försämrat mörkerseende... :wink:
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]