I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av NorskDrive
Dette med tuning av DRIVe modellene er vel et omdiskutert emne. Mange leverandører,mange synspunketer av hva som er best 8)
Hadde lenge tenkt på BSR,men etter ha lest om problemer med feilkoder osv så falt valget på trim fra DTE.

http://www.chiptuning.com/car-config-vi ... no_cache=1

Sikkert mange synspunkter om disse "tuningbox" men har hatt box fra DTE på to biler tidligere uten problemer. E-klasse og Landcruiser.Begge med commonrail motorer...

Selger av DTE tuning påstår at det de selger ikke setter spor etter seg i bilens diagnose. Uansett så kommer jeg til å demontere chip ved verkstedbesøk.
Så vi får se hvordan bilen oppfører seg over tid med tanke på feilkoder osv..
Men forskjell ble det. Henter ut kun 15 nm over det som er orginalt på D2 og 2011 DRIVe så det er ikke noen racer fortsatt. Men bilen går mye lettere nå,og merkbart mere moment å ta av. Kan faktisk ta omkjøringer i 5 gir nå i 80-90 km/t... 8)
Användarvisningsbild
av Ticken
Flyttar tråden till Motorrenovering och trimning

/Ticken
av Peanuts
Jag måste nog gå in och försvara BSR litegrand här. Jag har tidigare skrivit att jag kommer vara försiktig med att lägga in BSR igen i min DRIVe men det är främst eftersom jag vill få klart för mig om felen med min bil kommer även utan BSR. Jag har inga belägg för att problemen med min bil kommer från BSR, jag tror att det är bland det bästa trim du kan köpa till en DRIVe eftersom Polestar inte kan/vill/får utveckla trim.

Personligen tror jag att en box kan orsaka mer fel än BSR, men jag kan tekniken för dåligt för att kunna avgöra det.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför köper man en DIVEe som man sedan vill trimma. Är det inte lika bra att köpa en bil med starkare motor med en gång?
Användarvisningsbild
av SvenB
Sant. Men jag vet inte vilken DIVe TS tänker på, men om du tar V50 så skiljer det enligt "Bygg din Volvo" bara 1.000:- mellan DRIVe och D3. Det kostar väl mer än så med en trimning.
Användarvisningsbild
av crumpets
En drive lär väl dock vara snålare vid normalkörning. Trimmet torde ju inte generera mer soppaförbrukning förrän man varvar, vilket nog normalbilisten inte gör mer än vid en omkörning eller påfartssträcka här och var.
av NorskDrive
Skulle selvsagt kjøpt en D3 istedet for en DRIVe,men for oss som bor i Norge så er det ikke så enkelt....
En DRIVe Momentum med litt ekstrautsyr koster 400 000.- norske kroner
En tilsvarende D3 Momentum koster nesten 500 000.-
Og tilslutt en fullutrustet D5 koster nesten 600 000.-

Og 100-200 000 er mye penger!
Användarvisningsbild
av SvenB
Och jag som tycker att bilar i Sverige är dyra! Ni har i och för sig oljepengar, men de kommer väl inte vanliga medborgare till del.
av hanss
Ingen som testat trimma en drive eller d2? Om någon vågat, vad blev resultatet?
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]