Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#508384
Det verkar mycket ovanligt med motorer och lådor som gått i bitar vid bra trim som BSR och RICA. Men i Volvos fall tycker jag att fabrikspåslaget för en större motor är så pass lågt att det är en bättre affär. Och det tycks inte helt ovanligt med andra typer av komplikationer som är svårspårade.../PH
av Freddi
#508433
VolvoB20 skrev: Du menar att det bara är marksnadsförings-ljugande från Volvos sida?

Jag menar ingenting mer än att det kan ju finnas andra orsaker till Volvos uttalande än strikt mekaniska diton? Det är ju inte första gången som Volvo (och en hel drös andra biltillverkare) gör liknande marknadsmässiga manövrar.

För något år sedan var det ju förenat med livsfara och 1000 år i elände om man trimmade en Volvo enligt Volvo själva, men tydligen gick det alldeles utmärkt när Volvo själva insåg att det fanns en marknad och började med trimsatser själva på samma motorer som bara några månader tidigare minsann inte tålde minsta form av trim oavsett vem som levererade trimsatsen.

Lite sund skepsis till vad biltillverkaren eller dess säljorganisation säger är nog på sin plats, för i bakhuvudet bör man ha att deras huvudmål är att sälja så mycket det bara går, inte nödvändigtvis att berätta hela sanningen?

För övrigt ser ju inte motorn sådär jättefestlig ut vare sej me trim eller för den delen orginal med sin maximala effekt vid 3000 varv och en momentkurva som börjar dala redan efter 2300 varv... Tristare motor får man leta efter om man ska tolka hur den ser ut på pappret?
av JE Jr
#508451
Jag säger inte att det inte går att trimma, det går säkert att ta ut mer effekt på många varianter och vara safe men...

Har sagt det förr, det finns andra saker att ta hänsyn till också.
Ett exempel kan vara att Volvo kanske har interna krav att inte derate:a (dra ner moment/effekt) under en viss höjd över havet, och det är därför man inte tar ut lika mycket som man skulle kunna göra på havsnivå.

Aresso, du som skall dit på måndag, fråga gärna lite om höghöjdsoptimeringen av din motor. Alltså vilken effektkurva du har om du åker upp i alperna, om du har trimmad bil däruppe också, eller om den motsvarar standard.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#508632
viktore skrev:[Att motor och drivlina skulla trilla i bitar om man drog mer än 1600kg är rent nonsens. Jag skulle tro att dragvikten beror antingen på någon annan komponent som sätter stopp, bromsar exv - eller att man vill få kunder som vill dra mer att köpa ett dyrare motoralternativ.
Det är väl samma drivlina och bromsar har jag för mig och det är bara själva motorn som skiljer sig åt.

Volvo hävdade att man avsevärt höjt förbränningstryck och temperatur i den netstrokade 2.0 motorn för att lyckas bibehålla samma vrid som i 2,4an och det gjorde att man hamnade så nära maxgräsnen att man tvingats sänka dragvikten därför.

Men det är kanske bara mumbojumbo för att då folk att köpa D5an.
av Twendor
#508822
perhall skrev:Måste säga att jag tycker att BSR-trim, eller RICA, verkar vara en rätt dålig affär och att det är orimligt dyrt. Om vi för enkelhetens skull pratar HK så kostar det ca 20 000 att få 163 hk istf 109 (snart 115) från fabriken. ca 25000 för att få D5 205 hk mot D3 163 hk. Sen finns rabatt, kampanjer etc. men ungefär. Att då köpa 25 hk för 9000 med antagligen 0 i andrahandsvärde (ev. minus eller plus beroende på inbyte o köpare), tappa garantier etc. ... En D5 lär ju vara värd 15 mer än en D3 om 4 år. Sen har vi problem som kan uppstå. Någon eller ett par på forumet har problem med sina BSR:ade DRIVe, jag har haft problem med en RICA-optimerad T5 som ryckte o hade sig. Och man får ju inte ens hälften av karaktären hos den större originalmotorn men betalar hälften av priset...

Däremot kunde det ju vara idé att optimera en 2,4D-00 och få 240 istf 175 hk, eller en 335i och få 360 istf 306 hk. Eller en Jag XF 3,0D och få 295 istf 240 (/211) hk.
PH
Det er en billig måte å optimere en 2.4D-awd/D3-awd med 162/163 hk til 245 hk for 7900 kr også :wink:
Ikke minst når man legger til de sparte avgiftene på ca 150 000 i tillegg :mrgreen:
av Twendor
#508826
"Honke"
Jeg må bekrefte at de tallene Bsr oppgir er oppriktige ang. effekt. De har målt min bil til å ha bare 162 hk og ikke 163 som Volvo påstår. Og jeg har betalt for å få :x
At den effekten de oppgir er riktig, er jeg overbevist om.
Jeg har kjørt flere biler som man kan sammenligne med.
Twendor
av perhall
#508835
Twendor skrev:
perhall skrev:Måste säga att jag tycker att BSR-trim, eller RICA, verkar vara en rätt dålig affär och att det är orimligt dyrt. Om vi för enkelhetens skull pratar HK så kostar det ca 20 000 att få 163 hk istf 109 (snart 115) från fabriken. ca 25000 för att få D5 205 hk mot D3 163 hk. Sen finns rabatt, kampanjer etc. men ungefär. Att då köpa 25 hk för 9000 med antagligen 0 i andrahandsvärde (ev. minus eller plus beroende på inbyte o köpare), tappa garantier etc. ... En D5 lär ju vara värd 15 mer än en D3 om 4 år. Sen har vi problem som kan uppstå. Någon eller ett par på forumet har problem med sina BSR:ade DRIVe, jag har haft problem med en RICA-optimerad T5 som ryckte o hade sig. Och man får ju inte ens hälften av karaktären hos den större originalmotorn men betalar hälften av priset...

Däremot kunde det ju vara idé att optimera en 2,4D-00 och få 240 istf 175 hk, eller en 335i och få 360 istf 306 hk. Eller en Jag XF 3,0D och få 295 istf 240 (/211) hk.
PH

Det er en billig måte å optimere en 2.4D-awd/D3-awd med 162/163 hk til 245 hk for 7900 kr også :wink:
Ikke minst når man legger til de sparte avgiftene på ca 150 000 i tillegg :mrgreen:
Det håller jag med om! Men från det norska perspektivet måste det ju te sig märkligt att inte uppgradera en DRIVe 109/115 hk från fabrik för SEK 20000 till en D3 163 hk och få 150-200 Nm extra:)/PH
av Twendor
#508911
En V60 med 115 hk-Drive koster i grunnpris 328 000. D3 163 hk koster den 412 800. En prisdifferanse på 84 800

En V70 med 109 hk-Drive koster i grunnpris 345 800. D3 163 koster 441 800. En prisdifferanse på 96 000 :-(O)
Det blir mange kroner for å få ekstra dreiemoment.
Twendor
av perhall
#509030
Twendor skrev:En V60 med 115 hk-Drive koster i grunnpris 328 000. D3 163 hk koster den 412 800. En prisdifferanse på 84 800

En V70 med 109 hk-Drive koster i grunnpris 345 800. D3 163 koster 441 800. En prisdifferanse på 96 000 :-(O)
Det blir mange kroner for å få ekstra dreiemoment.
Twendor
Nästan så jag skulle kunna tänka mig att köpa en dieselbox om jag bodde i Norge:)
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#509046
Twendor skrev:En V60 med 115 hk-Drive koster i grunnpris 328 000. D3 163 hk koster den 412 800. En prisdifferanse på 84 800

En V70 med 109 hk-Drive koster i grunnpris 345 800. D3 163 koster 441 800. En prisdifferanse på 96 000 :-(O)
Det blir mange kroner for å få ekstra dreiemoment.
Twendor

Vaför röstar ni fram politiker som tar sådana idiotiska beslut ?:-/
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15
Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Plötsligt ändras inte displayen på[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]