Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ett problem med min nyköpta V70 Classic.

I måndags byttes kompressorn på Bilia, bekostat av den förre ägaren.
Förutsättningen för att jag skulle köpa bilen var att klimatorn skulle kyla igen, vilket den inte gjorde då jag tittade på bilen.

I tisdags då jag köpte bilen kylde det bra, men kylan började avta igår kväll, för att idag, knappt fem dagar senare inte kyla alls.

Såg ikväll att bilen läckt en STOR pöl på garagegolvet, med gröngul trögflytande (oljeliknande konsitens) vätska, antar att det är kylmedlet som läckt ut???

Pölen finns framför höger framhjul, vad kan det vara som läckt - är det kopplingar till kompressorn som monterats dåligt, eller är det något annat som gått sönder tror ni?

Tacksam för svar snarast, om någon vet!!!

Ska ta diskussionen med Bilia kl 7 på måndag morgon och då vore det skönt att ha några goda idéer i bakfickan, så jag slipper bli pålurad någon ny dyr reparation!

Mvh John
Senast redigerad av 1 V70Classic, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
Antingen vid kompressorn eller själva burken där man ser anslutningarna strax bredvid AC-kompressorn tippar ja på!
av tkaren
Reklamera jobbet !

T
av Frigge
Låter som det skulle vara Torkaren till Ac:n som läcker.
Reklamera kan du ju bara göra om det är samma fel som tidigare.
Kontakta dom som gjort jobbet för att se vad dom gjort.

/Fredrik
av V70Classic
Ja, reklamera ska jag försöka med - har jag tur är det "bara" dåligt monterat och det går lätt att fixa.

Jag oroar mig för att det ska vara torkaren som gett upp pga ny kraft i kompressorn....

Byta torkare är rätt dyrt va?

/J
av V70Classic
Frigge skrev:Låter som det skulle vara Torkaren till Ac:n som läcker.
Reklamera kan du ju bara göra om det är samma fel som tidigare.
Kontakta dom som gjort jobbet för att se vad dom gjort.

/Fredrik
Det som är gjort, enligt kvittot:

---------------------------------------------

Byte kompressor - 1600:-
Köldmedium tömning - 637,50
Vacuumpumpning/fyllning kylanläggning - 743,75
Kompressor, bytes (VO 8603132) - 5564:-

Summa - 8545,25

Kontrollrapporten säger:

Avtappning olja (liter) - 0,01
Avtappning av köldmedium (kg) - 0,75 R134a
påfyllning av köldmedium (kg) - 0,75 R134a

----------------------------------------------

Ska bli intressant att höra vad Bilia säger imorgon.

/John
av urla
Det gulgröna är ett ämne som tillsätts oljan för att läcksöka systemet.
Det är bara att släcka ljuset och lysa med en uv-lampa så framträder läckan som då blir självlysande!
av V70Classic
Var inne på Bilia imorse och det är enligt teknikern torkaren som rostat och inte klarade trycket från nya kompressorn.

Den ska vara bytt och klar för avhämtning imorgon och det ska bli till "ett bra pris", då det kanske borde gjorts i samband med kompressorbytet.

Så ett tips vid byte av kompressor, kanske kan vara att titta noga på torkaren, som i sig inte verkar så dyr och dessutom är lätt att byta när systemet ändå är tomt.

/J
av V70Classic
Nu har jag hämtat bilen - fick efter lite samtalande betala 809:- som själva torkaren kostade.

Kylan är tillbaka igen - underbart! :)

Hoppas nu bara inget annat pajar!

Tack för svar och tips!

/John
Användarvisningsbild
av ketto
fyllde på min ECC igår! Han hittade inga fel, 1200 kr för läcksökning + påfyllning och 200 kr för shimsning av kompressorn!

Bra pris tycker ja att de va!

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]