Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sbat
Hej!
Jag har en V70N, sen -00a dvs reggad som -01a. 140hk.
Min fråga är om alla spjällhus från Magneti Marelli fungerar? Eller finns det olika versioner av spjället, så man måste hitta ett spjäll med exakt samma beteckning som står på det nuvarande?

Mvh
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är bara söka på forumet så komemr du hitta otroligt många sidor.
Finns spjäll med vit text, det är första verionen av spjällen sen har du dom med gul text som ska vara uppdaterade mast även dom problematiska
av Sbat
Jo fast jag har ju sökt!
Jag vet att det finns olika etiketter, vit och gul. Jag har vit, och har hittat ett spjäll med vit. Beteckningen på spjället är inte samma, lappen ser likadan ut, men olika siffror bara. Min fråga är alltså, funkar det spjället på min bil trots att det inte är samma beteckning på? Det kanske inte finns spjäll med samma beteckning?

mvh
av Per L
Ja, det finns olika nummer på gassjäll med vit (och har jag för mig gul) etikett.
Jag vågade inte chansa utan satte i ett gasspjäll med gul etikett som var ersättare för just det nummer som min vita etikett hade.

Jag pratade också med Atech ( http://www.atech2.com/ )och dom kunde (för två år sedan) inte garantera att ett spjäll med annat nummer skulle passa. Annars hade jag köpt ett av deras spjäll.

Per L
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle inte satsa på ett spjäll med annat nummer. På min V70 så köpte jag ett begagnat spjäll
som visade sig endast passa på Turbomotorn, det gick helt enkelt inte att få ner Mjukvaran.
Så i mitt fall blev det ett nytt spjäll. (5300:- plus Programvaran)
Och om du möjligen får ett spjäll GRATIS så kanske kanske jag skulle prova.
Freddie
av Sbat
Jag tackar för era svar.
Gratis är ju spjället inte så då skiter jag nog i det. Mitt spjäll är ju inte trasigt.. än.. Men tänkte det kunde vara schysst att ha ett i reserv. Det får väl bli att invänta spjällras och stå där med mössan i hand på Bilia :lol:
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]