Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheBoxer
Hej!

Ska byta olja imorrn på v70n 2,4T -01(motor B5244T3) imorrn och har köpt olja+filter. Hur mycket brukar man behöva fylla på när man byter ? Problemet är att öglan till min oljesticka är av så jag inte kolla stickan.. Jag nämnde för det servicekillen senast jag hade bilen inne på service och han mumlade då bara att vi häller alltid i x antal liter och deciliter och det är aldrig några problem.. Vi kollar aldrig stickan.

SÅ hur mycket bör jag fylla för att hamna rätt? På mekonomens hemsida står det att det "åtgår 5,8 liter".. kan det stämma ?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Dom exakta uppgifterna står i din instruktionsbok, men i min T5 häller jag i 5,5lit och då hamnar nivån mittimellan sträcken min/max.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Är man orolig så kan man ju alltid mäta den olja man tapopat ur och fylla på med lika mycket olja om oljenivån nu är ok sedan innan. Du bör nog skaffa en anna sticka så att du kan kolla oljan då och då. Jag fyller på med 6l i min och då hamnar jag på ca 3/4 av max.
Användarvisningsbild
av CarMan
5,8 i din bil
av d98josu
Häll hellre på för lite än för mycket. Du får aldrig ut all olja. Det är ibland mer än 1 liter i castrols oljeflaskor.

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]