Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
tråden är väl en parallell med RME inblandnigen i diesel?
en del är rysligt positiva och andra har problem? och statsmakterna är vinnaren på konsumenternas experimenterande som de blir tvingade till!
Isak
Användarvisningsbild
av SvenB
klabl46 skrev: Sen har Volvo varit lite oklara i sin information när de sagt att alla bilar från och med 1976 går att köra på E10. Det finns ju faktiskt -76:or med B20-motor och de har ju inte ens gått att köra på 95-oktan... Så jag känner mig lite skeptisk till om Volvo verkligen vet vad de pratar om!
Man får väl förutsätta att de menar de bilar som tidigare körts på BF95. Du kan ju t.ex. inte köra dieselbilar på E10 heller. :lol:
klabl46 skrev:Eftersom jag kör en 245DL med B21A motor från 1975 så undrar jag om det verkligen ska vara så att min bil inte går att köra på E10, men däremot 1976:orna med samma motor går att köra på E10??? Kan det verkligen vara SÅ stor skillnad mellan årsmodellerna?

Sen har Volvo varit lite oklara i sin information när de sagt att alla bilar från och med 1976 går att köra på E10. Det finns ju faktiskt -76:or med B20-motor och de har ju inte ens gått att köra på 95-oktan... Så jag känner mig lite skeptisk till om Volvo verkligen vet vad de pratar om!
Ju mera etanol i bränslet desto mindre risk för ventilhaveri på en gammal motor som inte ä konverterad till att gå på blyfri bensin eftersom etanolen kyler bättre, förutsatt att motorn då får rätt bränsle/luftblandning
Användarvisningsbild
av Camel
~Kalle~ skrev:Ska bli riktigt intressant att se om (hur) bränsleförbrukningen förändras.

Bränslet ska bli billigare, eftersom man ökar etanolhalten, frågan är om det blir så i praktiken...

/Kalle
Se denna artikel om beskattning på kvotpliktsinblandad etanol (som betecknas E10) och höginblandad s k E85:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/do ... 951971.svd

Det gäller för statsmakterna att optimera beskattningen för största möjliga intäkter i alla lägen....

"Införande av kvotplikt för låginblandning av etanol i bensin leder därför till att inte bara den låginblandade utan även varje liter etanol i E85 kommer att beskattas som om det vore bensin. För vanlig 95-oktanig bensin blir prisstegringen någon krona per liter, för E85 stiger priset från 10 till 15-16 kronor per liter, en nivå där knappast någon ägare av etanolbil kommer att vara beredd att välja E85 framför bensin. En fortsatt nedsättning av förmånsskatten på etanolbilar – som p g a det höga priset på E85 sannolikt nästan undantagslöst skulle komma att köras på vanlig bensin – skulle i det läget bli närmast parodiskt, vilket regeringen insett."
Jag blev väldigt fundersam när jag läste artikeln. Det kanske mycket väl kan stämma då inget förvånar längre när det handlar om märkliga regler som faktikst bromsar biobränslen och gynnar fossilsoppan. När artikeln publicerades skapade jag en tråd på etanol.nu för att få synpunkter:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=6062
Användarvisningsbild
av SvenB
Det där är ett debattinlägg på SvD opinion, jag tror att det är bäst att vänta om och ifall det kommer ett förslag och eventuellt beslut i frågan.
Jo, precis - det är mycket spekulerade nu. Och kvotpolitik är ju vara bra om kvoten är tillräckligt stor för biobränslen. Det ökande antalet fossildrivna dieselbilar gör ju också det svårare att uppnå kvotet biobränslen vilket gynnar biobränslen. Man ska väl inte se saker så svart, även om det är lätt att göra detta med tanke på historien.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]