Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Alla glömmer visst att BMW kör kampanjer för att kunna sälja en bil som funnits på marknaden i många år och snart byts ut mot en ny modell. Jmf med nya X3, finns bara ett enda utrustningspaket.
Jag kanske också kan tycka det är lite tråkigt att man just bara rabatterar en motor, idetta fall T3, men det är något generalagenten gör så en normal handlare har bara 11% marginal på de andra de köper in (om det inte är andra rabatter/ramavtal som de får hjälp med centralt). Så jag förstår att handlarn inte vill sälja en T4 med kraftig förlust.
Vore då bättre för oss att det var som på BMW att man har det på fler/alla motorer. Men då kan man ju fråga sig varför har man listpriset så högt från början?

Själv har jag gått och hoppas på att det ska bli samma doldakampanj (varför man nu har det dolt?) på en V70 T6 som det varit på V70 D5 AWD.. men det lär ju aldrig hända.. :cry:
Jensen skrev:Personligen hade jag haft ångest om jag varit i din sits, du har precis köpt en utgående
modell som ser ut som en 2006.
Att sen skylla på att Volvo är stelbenta verkar bara löjligt.
Jag hade faktiskt inte ens provkört BMW:s 3-serie innan jag mer eller mindre drevs dit i vredesmod över Volvos prissättningsstrategier. Att på förhand få något som helst besked om kommande kampanjer var likaledes omöjligt. Detta var förresten precis innan D3-kampanjen dök upp, och när jag väl såg den så hade jag redan lessnat på den lokala volvohandlaren och börjat intressera mig för BMW. Designmässigt så verkar ju 3-serien efter faceliften vara väldigt lik nya 5-serien i fronten, medan bakdelen gärna kunde fått "mjukas upp" litegranna. Men håller med om att risken finns både för prisfall och att man själv tröttnar snabbare på bilen när nästa modell dyker upp.
Enzo skrev:Du vill ha en spetsig motorkaraktär för att köra aktivt och köper en diesel ... okeeej ...
Hur ska jag slingra mig ur detta då... :wink:
BMW-dieseln med automatlåda har ju ett jättebra mellanregister och är snabb att växla ner vid acceleration, känns åtminstone "halvsportig". Min nu inbytta V50 med T5-motorn blev ju väldigt rapp från 3000 varv och uppåt. Däremot märkte jag tydliga tendense hos T3-motorn till "symaskinskaraktär" över 4000 varv, dvs mer ljud än drag. Märk väl att jag ändå upplevde motorn som mycket körglad överlag - oerhört mycket mer pigg och körglad än exempelvis den gamla 5-cylindriga 140hk-motorn (som också finns i 170hk-variant) som fanns i nästan alla volvo tidigare.
Jensen skrev:Personligen hade jag haft ångest om jag varit i din sits, du har precis köpt en utgående
modell som ser ut som en 2006.
Att sen skylla på att Volvo är stelbenta verkar bara löjligt.
Även jag har lite svårt att förstå hur man hellre köper en modell som är 6 år gammal vilket verkligen börjar synas, istället för en sprillans som dessutom är riktigt kritikerrosad.

Men det är säkert en väldigt trevlig bil, inget snack om saken :) Alla resonerar vi olika. Traktormotorn är jag dock mycket skeptisk till, som vanligt.
Jensen - missat faceliften på E90? 2010 ser inte ut som 2006.
Känns som det är två olika diskussioner i denna tråden :lol: .

a) Det fullkomligt felaktiga och totalt oförsvarbara val av bil du gjort (ja, jag skojjar grovt!) Hoppas du blir nöjd och önskar dig lycka till med din nya bil. Att köpa bil handlar oftast om "känsla", sen hittar man på hundra argument i efterhand för att försvara varför man gjorde just det valet :roll:. Det är bara man själv som kan avgöra om man gör rätt val, vi andra kan bara tycka med utgångspunkt från våra känslor och synpunkter.

b) Prissättning/kampanjpriser. Jag hävdar fortfarande att jag är tveksam till att inte T4 var med i kampanjen, hade ju inte kostat Volvo något och det enda man kunde tappat är en och annan T3-kund som istället blivit T4-kund. Nu är risken att man tappat några kunder till andra märken istället tror jag (vilket den här tråden också bevisar!). Jag och många med mig skulle valt T4 men tyckte ändå att T3 fick räcka eftersom prisgapet är omotiverat. Men för dem som tycker 150hk blir för klent men att steget till nästa alternativ uppåt blir för stort alternativt tvunget vill ha automat så förstår jag att det känns svårt att välja en T4 (med risk att bli påhoppad av dem som köpt T4!).
Rätt av Volvo,

Att rabattera alla modeller är att undergräva andrahandsvärdet.

Att man rabatterar billigaste modellen beror nog på att man vill
locka köpare som annars valt en annan bil. Tycker man skall se
det ur perspekitvet att T3 är riktigt prisvärd än att Volvo är
stelbenta.
wanvik skrev:Efter flera månaders väntan på att någon form av kampanjerbjudande på V60 med T4-motorn skull dyka upp, och en hel del floppade förhandlingsförsök med säljaren för att försöka få köpa en V60 T4 med kampanjrabatt motsvarande Limited Edition-kampanjen till V60 T3, gav jag till slut upp och köpte en BMW 320d Touring automat.

Vid jämförelse med BMW:s löpande kampanjsystem så känns Volvos kampanjer oerhört stelbenta - det tycks vara helt omöjligt att få motsvarande rabatter på de bilar som inte ingår i kampanjen. Problemet är ju att man med kampanjerna prisdumpar bilmodellen så rejält att andrahandsvärdet rimligen måste påverkas på närliggande modeller. Således ekonomiskt oförsvarbart att köpa t.ex. en V60 T4 Summum när V60 T3 Summum i praktiken (i mina slutofferter) kostar 30.000:- mindre och motorn är helt identisk (bara mjukvaran skiljer). Man lär inte få igen en bråkdel av detta vid försäljning.

Problemet är ju bara att jag gillar att köra bil aktivt och ville komma åt T4-motorns lite spetsigare karaktär, men är för feg för att chiptrimma en så ny bil i icke-volvohandeln. Sannolikt kommer väl Polestar heller aldrig att erbjuda något trim till T3-motorn så att den blir som en T4 - hittills har man bara fått sälja trim till toppmodellerna.

Om Volvo däremot kunde ha kampanjat hela sortimentet av V60 från början, som BMW gör med Advantagepaketet, så hade det blivit affär för flera månader sedan. :shock:

Hämtar min BMW på måndag. :lol:

Det finns ju en anledning till uteblivna kampanjer eller rabatter = bilarna säljer bra. Varför pruta på sig själv (läs varför skall volvo sänka sitt pris om de får sålt ändå)?

Visst är det alltid trevligt för oss som köper bilar att få det så billigt som möjligt eller få så mycket som möjligt för så lite som möjligt, men hade jag själv varit ett företag som har en produkt som säljer bra så hade inte jag heller sänkt priset.

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]