Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Självklart bör man få bra rabatt på en lagerbil MY-10 den bilen bör vara tillverkad för minst 8 månader sedan.
Detta också att du direkt tappar en årsmodell, det är inte många månader kvar innan MY 12 kommer på 3-serien samt att det är en ny 3:a modell som kommer att presenteras under hösten...då lär du få ett kraftigt värdetapp på din nya MY-10
Steff 99 skrev:Självklart bör man få bra rabatt på en lagerbil MY-10 den bilen bör vara tillverkad för minst 8 månader sedan.
Detta också att du direkt tappar en årsmodell, det är inte många månader kvar innan MY 12 kommer på 3-serien samt att det är en ny 3:a modell som kommer att presenteras under hösten...då lär du få ett kraftigt värdetapp på din nya MY-10
Jo, men det var i full medvetenhet om detta som jag (trots allt) vågade slå till på BMW:n. Jag ville ju byta bil nu och inte om 1-2 år. Att det blir ett värdetapp är naturligtvis fullt möjligt, men å andra sidan är det inte alltid så kul att köpa första årsmodellen (dvs V60) av en ny bil heller - min första V50 hade exempelvis upprepade elektriska problem. Jag tror dock faktiskt att det lika gärna kunde ha blivit en V60 om bara den lokala volvohandlaren hade haft lagerbilar inne, eller demobilar för försäljning. Att det var 3 månaders väntetid på Volvo bidrog onekligen en del till beslutet. :roll:

Tillägg: förresten insåg jag nu att i ljuset av att den nya 3-serien snart kommer så kanske det var extra klokt av mig att välja en rabatterad, inkörd bil från förra året istället för att beställa en helt splitterny.
wanvik skrev:
BMW har bavariakampanjen på i princip samtliga 3-seriebilar, och som tillägg kan man köpa advantagepaketet (väsentligen comfort + dynamic + förvaringspaket, dock ej sportchassit som annars ingår i dynamic) för knappt 25.000:- vilket är klart billigare än listpris för paketen annars.
Du får ju en ny 320d bavaria +comfort +dynamic +comfort access, samt inkl .sportstolarför ca 330 brutto. det gäller fram till 31 mars !!!
Steff 99 skrev: Du får ju en ny 320d bavaria +comfort +dynamic +comfort access, samt inkl .sportstolarför ca 330 brutto. det gäller fram till 31 mars !!!
Jopp, lite drygt 330k åtminstone, men den jag köpte har dessutom dragkrok, helläder, hifi-ljud, usb-uttag, tonade rutor och automatlåda (både dragkroken, hellädret och framförallt automatlådan är rätt dyra tillval hos BMW). Samt fanns i lager i trevlig färg och hade gått ganska kort (400 mil). Dessutom fick jag vinterdäck på alufälg med kraftig rabatt. Men visst är det marigt med bilköp, särskilt att avgöra om man betalar rätt pris för en nästan ny bil? ?:-/
Det finns advantage edition också som är ännu mer prisvärd än Bavaria på 3-serien.

En stor fördel med Volvos sätt att prissätta bilarna är dock att förmånsvärdet blir mycket lägre med Volvos metod eftersom förmånsvärde alltid räknas på bruttopris.
Med viss insyn i branschen vet jag att Volvo inte är ett dugg mer stelbenta än BMW gällande kampanjmodeller.
Om du går in på BMW och vill ha kampanjen för en 320d för en 330d så går det inte, om det inte är bestämt så från början (däremot kan andra rabatter finnas, särskilt i slutet av modellivscykeln).

Sen är det klart att du ska ha mycket rabatt på oprutat listpris för en lätt begagnad bil MY10 som gått 400 mil. Men din bil var nog inte bättre fynd än en motsvarande Volvo, t ex en V70 2,4D R-design MY10 med soltak, automat, Premium Sound och krok, 400 mil och 100 000 på listpriset...
PH
av Lazy
Lånade min sons 320d-10 ett par dagar och tyckte den var ok att köra, men måste säga att min V60 känns roligare, och skönare komfortmässigt, så jag skulle inte välja en BMW 318/320 före V60-.
perhall skrev: Sen är det klart att du ska ha mycket rabatt på oprutat listpris för en lätt begagnad bil MY10 som gått 400 mil. Men din bil var nog inte bättre fynd än en motsvarande Volvo, t ex en V70 2,4D R-design MY10 med soltak, automat, Premium Sound och krok, 400 mil och 100 000 på listpriset...
PH
Ja, V70 går att få till ganska bra pris! Men en sådan ville jag inte ha - vid volvoköp så var någon modell med nya panelen ett absolut krav för min del eftersom jag tröttnat på gamla panelen i V50. V70-panelen är snyggare men lite för snarlik.
Ynot skrev:Lånade min sons 320d-10 ett par dagar och tyckte den var ok att köra, men måste säga att min V60 känns roligare, och skönare komfortmässigt, så jag skulle inte välja en BMW 318/320 före V60-.

Jag tyckte personligen lite mer om BMW:n rent körmässigt (vid aktiv körning), men runflatdäcken som är standard är knepiga. Med 17" runflat sommardäck i kallt väder på spårig motorväg så kräver den helt klart mer passning vid ratten - så fort jag kört av dem så blir det standarddäck. Med 16" runflat vinterdäck var den däremot bara minimalt nervös på spårig väg.
Jag måste faktiskt delvis hålla med om det som tråden började med, tycker åtminstone att kampanjen borde gälla T3 och T4. Jag förstår att Volvo ville få ut S/V60 på marknaden så att den börjar synas och också att det skulle finnas ett "billigt" alternativ. Dieseln och särskillt D3 verkar ju sälja sig själv ändå trots att den är ca 45kkr dyrare på kampanj än motsvarande T3 på kampanj. Men om man då vill ha lite extra spets vid omkörning eller kanske ännu vanligare, man vill ha automat! Då blir hoppet till T4 jmf med T3 på kampanj omotiverat stort och jag tror faktiskt att man tappar en del potentiella kunder här. Dessutom tror jag absolut att T4's andrahandsvärde kommer att påverkas av T3-kampanjen, det blir ju samma sak där, skillnaden i motor är ju inte särskillt stor och kan därmed inte motivera stor prisskillnad och dessutom lär det komma en hel del olika trim till T3 som gör den likvärdig med T4. Möjligen kommer T4 automat klara sig något bättre, men när man kommer upp i de här priserna blir plötsligt hoppet till D3 inte så stort...

Ja, vi får väl se hur priserna utvecklas så småningom.. kommer T3 och för den delen T4 över huvudtaget finnas kvar när väl T3f och/eller T4f kommer! Blir det kampanj på dessa o.s.v.?
grålle1 skrev: Men om man då vill ha lite extra spets vid omkörning eller kanske ännu vanligare, man vill ha automat! Då blir hoppet till T4 jmf med T3 på kampanj omotiverat stort och jag tror faktiskt att man tappar en del potentiella kunder här. Dessutom tror jag absolut att T4's andrahandsvärde kommer att påverkas av T3-kampanjen, det blir ju samma sak där, skillnaden i motor är ju inte särskillt stor och kan därmed inte motivera stor prisskillnad och dessutom lär det komma en hel del olika trim till T3 som gör den likvärdig med T4.
Exakt! Det var ju detta jag menade från början - om man prisdumpar den ena motorvarianten (T3) så vågar man ju som privatperson inte köpa den andra (T4) pga risken för sämre andrahandsvärde och dessutom känslan av att man är helt dum i huvudet som betalar 30k för en ren mjukvaruuppgradering... :|

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]