Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Lukt syns inte i Blocketannonsen tyvärr.. Mina erfarenheter är ganska annorlunda. Skick säljer inte utan det är pris i förhållande till mil som gäller. Alla utgår från ett visst skick och har du bättre än det så får man ofta inget för det på en vardagsbil. Är det sämre får du däremot mindre. Rekond är också ganska billigt så att få glans på en begagnad bil är inget problem oavsett hur den såg ut innan.
av Biltoken
Håller med!

Att stå och handtvätta bilen varje helg gör man inte för att få ut mer vid en försäljning. För det får man inte!

Viss grundutrustning (minst momentum) måste man ha, men överutrustning får man väldigt lite extra för, max 20% skulle jag tro.

En rekond för 3-4 tkr gör underverk för en sliten bil och för den som istället vårdat bilen ömt x antal timmar får en pinsam timlön för arbetet som är nedlagt.
Användarvisningsbild
av JagulareN
StringerBell skrev:LIte trist då när det finns säljare som inte ens orkar titta på bilen för att sätta ett inbytespris.

Är precis samma sak när man säljer sin bil privat på blocket. Då man direkt får dussin tal av telefonsamtal där folk direkt bjuder 20% under utsatt pris & säger att dom ta den. Utan att ens frågat om bilens skick, historik eller om den ens någonsin varit servad. Känns sen som det kvittar om ens bil är extremt pedant skött & den mest utrustade på nätet. Ligger man inte bland dom billigaste på blocket sorterat efter årsmodell, modell & miltal så kommer inte ens folk & kikar på ens bil. Konstigt nog. Men tyvärr är oftast priset det enda folk ser när dom köper bil & resten skiter dom fullständigt i. Då dom allra flesta blir helt förblindade på att göra en så bra affär till ett så bra billigt pris som möjligt.

Har själv sålt x antal bilar som kostat flera hundratusen utan att köparen varken startat eller provkört bilen. Kollat om bilen har skulder, om servicebok finns m.m. Det enda dom tänker på är priset priset & åter priset ;-//
Vilket kan bli en väldigt mycket dyrare affär i slutändan, men så tänker dom inte just då :roll:
av Soulman
Jag tror vi har lite olika erfarenheter och synsätt på vad "bra skick" osv är och därför tänker jag inte kommentera ytterligare. För egen del är jag nöjd med att ha köpt och kört bilar som är 1-3 år gamla, behållt dem i 1-2 år och kört ca 3-5000 mil. Handtvättar alltid och ofta mina bilar, dammsuger dem regelbundet, servar dem som man ska och lite därtill, parkerar med omsorg. Jag får 10-20000kr mindre än vad jag gett för den efter att jag brukat den utan att lägga 4-5 tusenlappar på rekond innan försäljningen. Senast fick jag 55-65000 mer privat än vad tre oberoende handlare ville erbjuda. Och nej, de hade inte ens bemödat sig att kolla på bilen och han som köpte den undrade om den ens varit använd trots att den hade gått 1,5 år och 4000 mil i daglig Stockholmstrafik.
av Steff 99
Biltoken skrev:Håller med!

Att stå och handtvätta bilen varje helg gör man inte för att få ut mer vid en försäljning. För det får man inte!

Viss grundutrustning (minst momentum) måste man ha, men överutrustning får man väldigt lite extra för, max 20% skulle jag tro.

En rekond för 3-4 tkr gör underverk för en sliten bil och för den som istället vårdat bilen ömt x antal timmar får en pinsam timlön för arbetet som är nedlagt.
Jag och många med mej tvättar nog inte bilen en gång i veckan för att man skall få ut mer när man säljer den, utan för att man förmodligen trivs bättre med att ha en bil som är ren och snygg.
Jag har svårt att förstå hur man som vissa kan åka omkring med något som är smutsigt både utanpå och inne.
Det är lite som att säga att jag städar inte inne i mitt hus och bry mig inte om hur det ser ut utanför heller eftersom min lön för detta är pinsamt låg, jag hyr någon som fixar detta när jag skall sälja huset istället.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rätt kund kan ändå värdesätta en två, tre år gammal bil som ser helt nu ut. Fast det är nog mera kategorin som inte handlar privat på blocket. Handlar man på blocket, med alla risker som det innebär för den ovane, är priset A och O.

När jag köpte min V50 endast 18mån gammal störde jag mig på att den inte var i nyskick. Fånigt, med den hårfina repan på instrumentbrädan irriterade mig under hela den 60 min långa resan från bilhandlaren på insköpsdagen. Den försvann när jag använde solglasögon med polariserade glas, och sedan glömde jag bort att störa mig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ops... nu såg jag att den XC70 D5 MY-10 till priset 410.000 kr som jag startade tråden om plöstslig hade sänkts 60.000 kr av handlaren...
av Lövet
Oh nej, gick den inte att sälja? Oväntat...
av Lövet
Det är ju lite det som är problemet. Alldeles för få står i garaget :wink:

Lite mer seriöst då så kommer Seaten åka i pressen så fort den töar fram under den snöhög den står under bakom huset. Forden ska lämnas tillbaka till min mor som den är på långlån från och BMWn ska ut på Blocket. Tanken är att den ska ersättas med MC framåt våren. Sen ska Volvon in i garaget - med skohorn om så krävs.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]