Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nederkanten på dörrsidan håller på att lossna, kikade in i springan mellan panelen och själva dörren och det verkar som om clipsen som sitter fast i själva panelen håller på att lossna från panelen och sitter kvar i dörren. Finns det någon universallösning/repsats för detta?
Köp nya clips först. Demontera hela dörrsidan, byt, montera tillbax.
Finns ju händiga typer som drar en självborrande skruv rakt genom dörrsida in i dörren, men det gör väl inte du?
/greenbay
Vad jag vet finns inga universalsatser för att rädda clipsen eller deras infästningar utan det enda är att vara innovativ för antingen har infästningen i panelen börjat ge upp eller eventuellt har fått rost i dörren vilket antagligen inte är fallet men det första du bör göra är att demontera panelen för att se vad som hänt.

Till att börja med tror jag att du behöver ett verktyg i ungefär det utförande som du kan se i nedanstående länk.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... anelclips/

Mvh GK
greenbay skrev:Köp nya clips först. Demontera hela dörrsidan, byt, montera tillbax.
Finns ju händiga typer som drar en självborrande skruv rakt genom dörrsida in i dörren, men det gör väl inte du?
/greenbay
Måste ta isär dörren och undersöka vad som gått sönder, själva clipset sitter kvar i dörren, verkar ha kossnat från panelen....och självborrande skruv...finns inte på kartan :D
Bra tänkt. Ser för d-t ut att komma in i en bil där det sitter skruv rakt in i dörrpanelen.
Hoppas nu bara att det är helt där clipsen skall sitta. Har hemska minnen från i stort samtliga 240 jag ägt, tror alla var dåliga vid infästningarna, men så var det ju ngt masonite-liknande i panelerna på dem.
/greenbay
gnestakalle skrev:Vad jag vet finns inga universalsatser för att rädda clipsen eller deras infästningar utan det enda är att vara innovativ för antingen har infästningen i panelen börjat ge upp eller eventuellt har fått rost i dörren vilket antagligen inte är fallet men det första du bör göra är att demontera panelen för att se vad som hänt.

Till att börja med tror jag att du behöver ett verktyg i ungefär det utförande som du kan se i nedanstående länk.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... anelclips/

Mvh GK
Tack för tipset. 8)
Jag har samma problem på min 850 kombi, och panelen lossnade. Jag kollade inte ens utan köpte en uppsättning klips och när jag kom på att det var inte fel med dom så var jag riktigt förbannad. Det är fortfarande likadat, och hittar inte någon lösning på det. Har du fått någon tips? Jag tycker dom plastflikar som finns på panelen är alldeles för klena och klipsen är för hårda. Viker inte alls sig när man trucker på dom helt stel. Inte konstigt att flikarna gick sönder, och bitar föll från dom. Alla fyra flikar är söndriga.
Jag tänkte att klistra på nya flikar i form av plastringar (typ plastbricka), och såga i klipsen, så att dom är mer böjliga annars får jag inte igenom brickan. Ja det är min recept, får se om det fungerar.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.