Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Åker Volvo V70 2.5T -04
Oljan i lådan är bra.
Men de jag undrar är.. när man åker typ i 70km/h sen släpper gasen o rullar in. Vid runt 40-50km/h växlar han ner men det blir ett hug (Litet)
Vad beror sånt på?

De andra jag funderar på är när man åker i typ 50km/h o ska dra på så gör han en miss, varvar up bilen o sen skickar han på, ska de vara så?`
Eller är det så att de växlar ner snabbt o skickar på när man trampar botten? allt går så snabbt så det känns som ett ryck.

Eller finns det mer saker än olja till automat lådan som ska bytas? någe slit delar typ.
av wohlfie
Sökte lite på B4 lock finns rätt mycket info.

Men om jag lämnar in bilen på verkstad o säger olje byte i automatlådan. gör dom bara detta eller är det något med B4 lock också då? samt finns det något filter?

o detta B4 lock har det något med växlings utförande o sånt?
Eller man kanske ska fråga mer vad gör B4 lock för något?
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har ingen egen erfarenhet av B4 locket men vad jag läst här så "slänger " den i växeln 2-3. Tydligen är locket
felkontruerat från början då en fastsättning inte funkar på rätt sätt. Det verkar vara en stansning i locket som släpper.På baksidan in i lådan sitter det en liten "pistong" med fjäder på som på något sätt laborerar med trycket ? Lite marig att byta själv för om man skulle tappa den o den får den minsta repa så är det lika med LÅDbyte då den inte går att ersätta med annan.
Nej vid vanlig oljebyte på Autolådan görs inget med detta lock, inte heller vid sköljning av autolådan....
det är vad jag "vet" om detta Lock.
Användarvisningsbild
av hollan
b4 locket är tidiga aw 50/55 som det strular på så de hjälper nog tyvärr inte i ditt fall men börja med oljebyte det kan göra underverk och ladda den senaste uppdateringen i lådan och nolla adaptionen till och börja med så ett tips är lämna bilen på typ en nice price service så får du dom senaste mjukvarorna och byt oljan i lådan andvänd orginal olja inget biltema och dyl
av wohlfie
Ett oljebyte kostar 1793kr med mtrl. Om det behövs kan man även göra en adaption på lådan, dvs en (ny)-upplärning av växlingsprogrammet, kostar 982kr.
En spolning av lådan innebär att man sköljer ur lådan med ett extra oljebyte för att få ur ev föroreningar. Det kostar 3340kr.
Man byter bara olja, filter finns inget. Oljan vi använder är Volvo Automatlådeolja.

Är detta ett bra pris från en Auktoriserad verkstad?
Så dyr olja? eller är det massor med jobb?
programvara för 982 om det behöves. för att få reda på det så bör dom ju kolla. Så trycka på knapp för program update 982:-
Senast redigerad av 1 wohlfie, redigerad totalt 0 gånger.
av wohlfie
greeeken skrev:Om man ber om det så gör ju dom det
Tänkte mer om det ingår i 16000mil servicen.. inte så lätt o veta allt som ingår.
Man tycker ju sånt borde vara service på.
av llesrof
Uppdateringarna skall alltid ingå i och med att de infört det där "Service 2.0" som de är så stolta över. Att uppdateringar sedan inte ingår vid en anpassad service talar de inte om. Eller så skiter de i det.
Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddning e[…]

Transmissionsolja till M66

Jag har kört med Castrol Transmax Manual FE 7[…]

[/quote] Fungerar bältesvarningen för p[…]