Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ulf_gbg skrev:Men varför som tillval och inte som standard, givet lagkravet?
Jag tror nog att Volvo, och fler andra bilmärken, har "på fötterna" i detta. DRL heter ju på svenska tydligen varselljus. Och de har väl fått klart för sig att varselljus (halvljusautomatik) uppfyller kraven på DRL. Vet någon om det ens är en majoritet av bilar importerade till Sverige som har LED-DRL? Hur har SAAB?
Jag upptäckte nyss en grej när man t ex tittar på en XC60 med R-Design så finns det en dekorlist runt området där dimljuset normalt brukar finnas monterat. Denna dekorlist ser ut som en typ en hockeyklubba med "bladet" upp och ner och där bara ytterkanterna av plast är i färgen silk metal.

Om man släpper tanken på nuvarande DNA-belysning vid grillen, kan det vara så att detta ihåliga område kan tänkas bli en plats för LED-DRL-ljusen?

Lite mer från sidan: Bild

En bild lite mer framifrån: Bild

PS. Någon vänlig själ skulle kunna fixa till så att länkarna visar bilderna direkt, tack på förhand!
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: fixat
KKR skrev: Jag tror nog att Volvo, och fler andra bilmärken, har "på fötterna" i detta. DRL heter ju på svenska tydligen varselljus. Och de har väl fått klart för sig att varselljus (halvljusautomatik) uppfyller kraven på DRL.
Halvljusautomatik uppfyller inte de nya DRL-lagkraven, men däremot kan det vara så att bilmodeller som typgodkändes med halvljusautomatik före den 7 februari får fortsätta att säljas även efter den 7 februari. Den engelska motsvarigheten till Transportstyrelsen verkar tillämpa lakgraven så i alla fall. Jag har av nyfikenhet ställt en fråga till Transportstyrelsen om detta.
Ja, någon på Volvo har säkert koll på vilken praxis som gäller. Lite dåligt bara att de inte vill svara på frågan när vi kunder frågar...
Urdåligt. Det är inte bara vi kunder som inte får info, även deras egna försäljare får någon info. Däremot tycker jag att det är något skumt. Jag har i veckan mött tre Audi med LED-DLR och tända bakljus.
ulf_gbg skrev: så att de inser ute i Torslanda att de behöver peta in DRL-lampor kvickt för att undvika att hamna alltför långt efter konkurrenterna i premiumsegmentet. Miljövänlighet är väl ett av Volvos kärnvärden, eller hur var det nu? ;)
Var kom premiumsegmentet ifrån helt plötsligt, detta finns ju redan på japs och koreaner, KIA har DRL LEDs har jag sett. Men då borde ju även Volvo få det snart som ju är en kina-bil numera.
ulf_gbg skrev: så att de inser ute i Torslanda att de behöver peta in DRL-lampor kvickt för att undvika att hamna alltför långt efter konkurrenterna i premiumsegmentet.?
Nu kan alla få sin Volvo att hänga med i premiumsegmentet.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ljus-2-st/
Ni som forskat i detta. Det är väl så att dessa, och liknande lampor MÅSTE kopplas så att de släcks när halvljuset tänds? Om så är fallet, varför kan man möta Audi som har Led- DRL och halvljus tända samtidigt? Och de flesta bilar med Led-DRL har bakljusen tända. Är lagen om DRL egentligen så entydig?
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 22
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]

Borde leda till skenade matpriser, saftig inflati[…]