Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av interlinc
Har sett runt här på forumet om fel på Volvo xc70 awd-fyrhjulsdrift. Men har inte hittat något mat-nyttigt.

Vet någon vad man ska göra för att fixa till fyrhjulsdriften på en Volvo xc70 -01. Enligt en volvo-verkstad så är det "...dyrt..." att fixa till det. Han pratade om vinkelväxeln och hylsan...men vet nån priset på att fixa till det?

Helst skulle det fixas någonstans mellan Uppsala och Stockholm, för jag finns inom detta område.
Användarvisningsbild
av camaro69
Byte av hylsa och vinkelväxel kostar någonstans mellan 12 - 15 tusen att laga/byta. Vinkelväxeln behöver inte vara slut för att konstatera detta måste dock vinkelväxeln tas bort och kolla splinesen.
Själva hylsan kostar i runda slängar runt tusenlappen.

Men har du kört länge så hylsan rappat på vinkelväxelns splines. Då har med stor sannolikhet vinkelväxelns splines skadats.

Jag bytte själv vinkelväxel och hylsa på garagegolvet. Det gick åt ett antal svordomar och svettdroppar, för hylsan satt bergfast på axeln och det krävdes ett speciellt hydraulverktyg för att få bort den. Men med dom rätta kontakterna så löste det sig med ett lån av verktyget.

Den mest troliga anledningen till att hylsan pajar är att den inte har tillräckligt med fett/smörjning. Min hylsa var röd som räven och torr som fnöske.

Slutsats: Fett på sylen är alltid bra. :wink:

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]