Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Argovia
Har när jag sökt bland olika bilannonser stött på uttrycket "plusmatning för husvagn". Jag har aldrig hört det innan, och då jag sökte på det här på forumet blev jag inte mycket klokare. Någon vänlig själ som vill förklara?
av Fred
Eftersom jag fixat så att jag kan ta loss min dragkontakt så har jag pillat med kablarna för strömförsörjningen till släp. Det jag kan tänka mig avses med "plusmatning till husvagn" är det som i elschemat kallas för "+30-matning". Det är alltså konstantström i släpkontakten så att om du kopplar ett släp utan batteri så har du ändå ström i det från bilens batteri. Det kan vara en husvagn eller bara ett släp med kåpa som har belysning. Du vill ju inte behöva ha startnyckeln i, vriden till tändläge, om du bara håller på att lasta i släpet.

Vad dieselmagnus menar med
...vissar husvagnar laddar bilens batteri samtidigt som bilen laddar husvagnens...
det vet jag faktiskt inte. Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas husvagnar med generatorer... :roll:

Det som är lite märkligt är ju att detta skrivs ut i annonserna, +30-matning är ju standard i alla dragkontakter. Kanske avses något annat... :roll:
Användarvisningsbild
av wissel
Min uppfattning är att det inte finns en Standard för detta. På min V70 har jag konstantström på 54G i kontaken bak, på vissa Husvagnar så är det kopplat så att denna kabel går till batteriet så fort du kopplar på vagnen.Med risk för att du tömmer såväl bilens batteri som Husvagnens batteri. På en del äldre Husvagnar har man då satt i en Diod som släpper ström endast in i Husvagnen för laddning men ej den andra vägen för att undvika tomt batteri på bilen. Dom lite nyare Husvagnarna har ofta just 54G som Backljus vilket innebär att när du då kopplar på Vagnen så tänds bilens Backljus ! Helt enkelt "backström" till bilen från husvagnens batteri.Däremot är det sällan det är bekymmer med vanliga släp då dessa inte har batteri. Det där med att ladda batteriet i Husvagnar är mest "fjant" då du troligen måste köra enormt mycket o länge för att det skall ge någon effekt.....sedan har Volvo en egen "standard" och Bosch en annan,vilket bäddar för detta....men dessa bekymmer visar sig nästan endast för Husvagnskörare.....
:-)
Användarvisningsbild
av hollan
+matning är inte standard på dessa bilar som behandlas i denna fliken personligen vill jag absolut inte ha + matning på mina bilar dom som har haft det har jag kopplat bort funktionen anledningen är att jag andvänder mina drag till och dra diverse hyrsläp kör inte med husvagn och på nyare släp har man dimljus och har du +matning så lyser detta hela tiden för dom andvänder samma stift som +matningen
av Fred
Wissel, du har helt rätt. Det var slarvigt av mig att skriva "standard" eftersom det ju verkar saknas helt när det gäller el till släp! :lol:

Vad menar du med 54G i kontakten? När jag fixade med min kontakt så hette stiften 1 till 13, varav två av stiften (11 och 12) inte används.
av Fred
hollan skrev:...på nyare släp har man dimljus och har du +matning så lyser detta hela tiden för dom andvänder samma stift som +matningen
På bilens kontakt är +30 och dimbakljus inte samma stift. Menar du att de är ihopkopplade på själva släpet? På släpet jag hyrde för ett par veckor sedan lös inte dimbakljuset i alla fall...
Användarvisningsbild
av hollan
Fred skrev:
hollan skrev:...på nyare släp har man dimljus och har du +matning så lyser detta hela tiden för dom andvänder samma stift som +matningen
På bilens kontakt är +30 och dimbakljus inte samma stift. Menar du att de är ihopkopplade på själva släpet? På släpet jag hyrde för ett par veckor sedan lös inte dimbakljuset i alla fall...
har du 13pols kontakt? på 7polig är är det samma stift där får man välja mellan + matning dimljus eller backljus
Användarvisningsbild
av wissel
har inte egen erfarenhet av 13 polig kontakt men det " verkar" ju som om man är en bit på väg mot "Standardsläpskoppling" så nu gäller det för bilfabrikanterna att haja den förändringen men jag tror det är på G.....! :o
På 7-polig kontakt man man ju välja vad den sjunde pinnen skall vara till, dimbakljus, backljus eller konstantmatning. Det är väl det som annonsörerna vill göra klart att man har konstantmatning i kontakten, av de tre alternativen.

I 13-polig finns alls, det är på tiden.

/Martin
Relä K uppbrunnet.

Ok då sitter det "olika" K rel&aum[…]

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Identifiering Volvofälg

740 GLT 16 valve - Egen motor 155/159 hk samt en […]