Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sudden68
Man är rätt sugen på att prova.Läste om en kille som konverterat nyare buick funkar tydligen hur bra som helst endast vinter tid som han fick tanka några liter bensin.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Bränslepumpen brukar gå efter ett litet trag. Sedan kommer packningar mm som skiljer etanol och bensinbilar emellan att gå. Så var försiktiga.
av MattiasD
Gör ett besök på etanol.nu. Där kör många efterkonverterade bilar, och okonverterade, på E85. Utan problem.

Finns det egentligen något bevis för påståendet om packningar och bränslepumpar - etanol är så agressivt, osv? Jag ser detta som myter då ingen kunnat visa att det stämmer. Det ända jag kommit fram till är att allt som tål bensin tål också etanol. Däremot är det vanligt att bränslefilter sätts igen då etanolens renande effekt löser upp smuts. Så det är att rekommendera att byta bränsle filter efter ett tag på etanol.
av Nilson
Är det lönsamt eller tänker ni på miljön?
Är det överhuvudtaget ett miljövänligt alternativ?
Vad ser ni för vinst?
Vill inte vara otrevlig utan är bara väldigt fundersam ?:-/
Användarvisningsbild
av isak
tack!
MattiasD för tipset att köpa hem nåra liter till tvättmuslan.
Isak
Användarvisningsbild
av crumpets
För att inte tala om den rent marknadsekonomiska aspekten. Ju fler som kör, desto högre efterfrågan och därmed desto snabbare utveckling av processerna bakom framställningen.
Etanolen kan bara bli miljövänligare, bensinen står stilla och trampar, och kommer bara bli mer och mer belastande.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Inte samma pumpar mm i biopower/etanolbilar, olika spridare också. Mer mängd bränsle ska ju in eftersom etanolare är törstigare. Att etanolen löser upp skit ja och det fastnar delvis i filtret och det kan i sin tur få pumpen att haverera. Men visst pacjkningar osv tål säkert detta bättre men man kan ju ha otur.

Jag likställer denna skit mot dieselboxarna som enbart höjer bränsletrycket. Skulle det vara så enkelt skulle alla märken själva erbjuda detta. Men det är ju min åsikt, tänk på att ni laborerar med mycket pengar. Finns mer seriösa sätt att etanolkonvertera än detta.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]