Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av t4rdesign
Tog längre tid att klippa&klistra ut det väsentliga från offert-pdferna och ladda upp dom ifrån 5st slumpvalda handlare än det tog att få ner priset lite.
Med lite mer engagemang så får man ner priserna mer (efter som jag inte har prutat nått)
Sista offerten är ju den man ska utgå ifrån om såklart!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag kör det racet att handlarna såklart försöker tjäna pengar på dig som kund och då kör jag 110% på att jag ska handla så billigt som möjligt. Spelar ingen roll om det är en tv eller bil för som kund vill jag ha den varan jag är intresserad av så billigt som möjligt....
Användarvisningsbild
av Guligan
Det var inte dåligt att få 5% i rabatt på en Limited Edition. (även om bruttopriset är ca 1% högre än "riktpriset")
Användarvisningsbild
av Snacksalig
t4rdesign skrev:Tog längre tid att klippa&klistra ut det väsentliga från offert-pdferna och ladda upp dom ifrån 5st slumpvalda handlare än det tog att få ner priset lite.
Med lite mer engagemang så får man ner priserna mer (efter som jag inte har prutat nått)
Sista offerten är ju den man ska utgå ifrån om såklart!

EDIT: TAGIT BORT LÄNKAR

Jag kör det racet att handlarna såklart försöker tjäna pengar på dig som kund och då kör jag 110% på att jag ska handla så billigt som möjligt. Spelar ingen roll om det är en tv eller bil för som kund vill jag ha den varan jag är intresserad av så billigt som möjligt....
Ser ut som att du lyckas hitta ungefär samma rabatter som jag skakade fram. Mellan 6-7 procent på totalen, och jag tror att det är där smärtgränsen går för handlarna. Var de lägger rabatten spelar mindre roll.
Plockar man ihop motsv bil på volvocars.se, så har man ju gjort en nedrans mycket större rabatt, men det finns väl ingen som handlar till de priserna?
Jag tycker att bara man går in till en bilhandlare, så får man 7% på listpriset (ej kampanjer).
En bra förhandling kan ge upp till 10-12% på listpriset (ej kampanjer) beroende på handlare. Det lönar sig väl troligen också att handla i slutet av månaden, då säljaren kanske måste komma upp till en viss kvot, för att få kickback, eller har de slutat med sånt?
av perhall
Den sista som ger 6% har ju visserligen uppblåsta priser på både bil och vinterdäck (och lite på annat också), men ändå bra - blir ju åtminstone 4% på kampanjpriset om man jämför med dem som har rimligt pris på däck och tillbehör/PH
av t4rdesign
perhall skrev:Den sista som ger 6% har ju visserligen uppblåsta priser på både bil och vinterdäck (och lite på annat också), men ändå bra - blir ju åtminstone 4% på kampanjpriset om man jämför med dem som har rimligt pris på däck och tillbehör/PH
Målet med offerterna är ju att få ner endast bilen så mycket som möjligt, steg 2 blir ju att att pressa ner tillval/tillbehör och få nya offerter på dom rabatterna.
Slutligen steg 3 så tar man dom 2 handlarna med bäst % och gör sin egen offert och utgår ifrån den med sin lokala handlare och säger till honom om han vill sälja en bil eller om handlaren i angränsande län ska få sälja bilen till dig.
Inte riktigt så lätt att få exact det pris man själv vill ha då men du är ju betydligt närmare ett pris du kan svälja än om man inte skulle göra så.
Har funkat för mig 2ggr.

Nu vet jag inte mycket alls om handlarnas löner, men det verkar precis som att dom handlarna jag mött har från början viljat känna en massa pengar på bilen, men sen när dom märker att man har ifrågasatt alla priser så börjar dom mjukna och vrida på sig i stolen och speciellt när man säger att för mig spelar det ingen roll om jag får ta tåget 10mil för att sedan bli hämtad på tågstation av en annan handlare som vill sälja bilen till mig för priset jag föreslagit, och åka hem i min nyköpta bil.
Då har dom gett med sig och utryckt att dom typ inte tjännar många kr på den försäljningen.
Men nån form av bonus eller liknande måste dom ha på antal sålda bilar eller nå liknande iaf som dom får tillbaka det på eller så tar dom in det på Gösta 65 som ska handla ny s60 eller nå liknande! (no offence till s60 bara ett exempel)...........
Aja det funkar så länge man inte ger sig men man förlorar nog iaf i slutändan!
av Soulman
Samla på dig några offerter från olika konkurrerande handlare. Sen tar du den billigaste med dig till den som var dyrast. Jag har tappat räkningen på hur mycket priset förändrats på mina prutrundor men det är oförskämt mycket och egentligen känner jag mig ganska lurad. Det som var "bäst pris" och "nu finns det inga marginaler kvar" har blivit åtskilliga tusenlappar billigare.
Försäljningspris 339.718 och kundpris 306.000. På tillbehörslistan finns avbl. innerbackspegel, elinfäll. ytterspeglar, lastpkt, lastrumsmatta, stänkskydd fram, gummimattor, fuktsensor, HP, Sub, nyckelavs. krockkudde, hörlursuttag bak, DS, dubbfria premium vinterdäck på Naos och Hgvpk 2. Vit.
av perhall
Soulman skrev:Samla på dig några offerter från olika konkurrerande handlare. Sen tar du den billigaste med dig till den som var dyrast. Jag har tappat räkningen på hur mycket priset förändrats på mina prutrundor men det är oförskämt mycket och egentligen känner jag mig ganska lurad. Det som var "bäst pris" och "nu finns det inga marginaler kvar" har blivit åtskilliga tusenlappar billigare.
Försäljningspris 339.718 och kundpris 306.000. På tillbehörslistan finns avbl. innerbackspegel, elinfäll. ytterspeglar, lastpkt, lastrumsmatta, stänkskydd fram, gummimattor, fuktsensor, HP, Sub, nyckelavs. krockkudde, hörlursuttag bak, DS, dubbfria premium vinterdäck på Naos och Hgvpk 2. Vit.
Det priset var väl ändå när det var däckrabatt...?
Visst kan man säga att du blir lurad. Men man kan också säga att eftersom 1/3 av Sveriges bilhandlare går riktigt dåligt och ingen går lika bra som en genomsnittlig ICA-handlare, så skulle alla pruta lika mycket som du skulle det ju inte gå ihop för de flesta av dem. Jag säljer själv en massa saker och försöker alltid nästan ta bra betalt och jag prutar också mycket och ofta. Men lurad tycker jag inte att en kund blir som inte får ett så lågt pris att om alla skulle få det priset skulle verksamheten troligen gå med förlust. Men på marginalen tjänar de givetvis en aning på din affär.
Du hade inget inbyte...? Har man det så funkar ju inte extremprutandet lika bra och enkelt.
PH
av Soulman
perhall skrev:
Soulman skrev:Samla på dig några offerter från olika konkurrerande handlare. Sen tar du den billigaste med dig till den som var dyrast. Jag har tappat räkningen på hur mycket priset förändrats på mina prutrundor men det är oförskämt mycket och egentligen känner jag mig ganska lurad. Det som var "bäst pris" och "nu finns det inga marginaler kvar" har blivit åtskilliga tusenlappar billigare.
Det priset var väl ändå när det var däckrabatt...?
Visst kan man säga att du blir lurad. Men man kan också säga att eftersom 1/3 av Sveriges bilhandlare går riktigt dåligt och ingen går lika bra som en genomsnittlig ICA-handlare, så skulle alla pruta lika mycket som du skulle det ju inte gå ihop för de flesta av dem. Jag säljer själv en massa saker och försöker alltid nästan ta bra betalt och jag prutar också mycket och ofta. Men lurad tycker jag inte att en kund blir som inte får ett så lågt pris att om alla skulle få det priset skulle verksamheten troligen gå med förlust. Men på marginalen tjänar de givetvis en aning på din affär.
Du hade inget inbyte...? Har man det så funkar ju inte extremprutandet lika bra och enkelt.
PH
11.900 för vinterdäcken står det på offerten. Det kanske är rabatterat pris menar du? De ingick hur som helst. Inget inbyte.
Jag fattar att alla måste tjäna sina pengar men jag gillar inte att "sista pris" inte är sista pris. Då får man väl stå fast vid det eller vara ärlig med att om nån annan försöker matcha offerten så får man ta en förnyad diskussion.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering