Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mnaq
Hej,
Har en 745 GL/T-paket -90 med 230F-motor (30 000 mil). Köpte bilen nyss och allt fungerade fint i en knapp vecka. Sedan började bilen ibland bli svårstartad. Startmotorn snurrar bra men den tände aldrig. Efter tips så bytte jag bränslepumpsrelä och vips startade den direkt. Fungerade fint igen i några dagar och sedan tände den inte igen. Gjorde ren jordflätan från kaross till block (delen i karossen) och vips startade den bra igen. Efter några dagar slutade den starta igen...
Eftersom jag inte rengjorde jordflätans infästning i blocket testade jag att koppla en startkabel från negativa batteripolen direkt till blocket och vips så startade den igen. Sen slutade den tända igen...Att använda en startkabel för att förbättra jorden har sen inte funkat igen.
En gång stängde jag av halvljuset (vredet på noll) och då startade den igen. När jag sedan stängde av igen och försökte starta igen så var det kört. Två-tre ggr har hänt att när startmotorn snurrat så har all el under en halv sekund dött för att sen direkt komma tillbaka igen.
Jag har med stroboskop sett att jag inte har tändgnista när bilen inte startar. Batteriet laddar inte ur och om den startar så går den bra så det borde ju inte vara dåliga tändkablar eller tändspole. Nåt skit är det ju uppenbarligen med el eller tändsystemet men frågan är vad? Och varför löser jag ett problem, får den att starta och sen är det kört igen?
Sakta försämrade tändlås (men det känns inte slitet med nyckeln iaf)?
/Något trött...
av volvo944gl
Inga felkoder?? sitter på vänster fjäderben.

Har du provat att göra rent alla kontakter på batteriet?
Skärmen sitter några jordkontaker
jorden på generatorn?
prova att byta jordkablarna på ventilkåpan och gör helt rent.
under generetorn. på motorfästet sitter en jordkabel, den kan göra att bilen inte går riktigt.
prova att ta loss hastighetsmätarn och kolla dessa kontakter och även kablarna till tändningslåset.
säkringshållaren, sitter inget löst där kanske?
Har du provat att ta loss kontakterna på givarna?
lambdasonden? tror inte den har så mycket med att den dör men.
har du kollat luftmassemätarn? starta bilen och dra ut sladden och se om den går fortfarande eller kasst.

Min gick också kasst. dog o grejer. så jag bytte tempgivarn som sitter vid 3ans cylinder under insuget. och då starta den och gick mycket bättre!
av mnaq
Jag har LH-Jetronic och rund konventionell tändspole.
Borde inte alla fel som beror på dålig jord till motorn ha lösts genom att koppla startkabeln från minuspolen till blocket?

Eller är det s.a.s. olika jordkretsar i olika delar av motorn (dvs blocket är inte samma som toppen tex)? Det är den som sitter i toppen som jag gjorde ren tror jag, men startkabeln kopplade jag till lyftöglan i framkanten av motorn.
Batteripolerna och kabelskorna kring polerna har jag gjort rent, liksom polerna på tändspolen.

Motorn har alltid gått fint när den väl startat så det borde vara nåt fel som påverkar startkretsen på nåt sätt.
Tipsen får jag försöka beta av ett efter ett. Kan det faktum att varvräknaren ibland slutar att fungera ha något att göra med problemet? (har ingen direkt aning om hur den fungerar).

Ska kolla felkoderna, det har jag glömt, fast felen är ju så skumma...

Om det är fel på just tändningslåset, går det att testa det på nåt sätt, tex genom någon sorts tjuvkoppling?

Sedan i förrgår får jag inte igång bilen alls (förutom startmotorn då som drar motorn runt fint).
av tuxedo
"Jag har med stroboskop sett att jag inte har tändgnista när bilen inte startar."

Tändningsstyrkortet EZ 116K har sin signaljord (#20 på styrkortet) ansluten till insugningsröret.
Kontr. därför noggrant de två jordkablarna som finns där.

Kontr. att du har batt.-spänning på +15 på tändspolen när du kör startmotorn.
Om inte, misstänkt fel på tändlåset.

Kontr. att tomgångskontakten "klickar" när du öppnat gasspjället c:a 1,5 mm.

Kontr. slutstegets kontakt genom att ta ur och sätta på den några gånger, (motionera den) ev. gör ren den med oxidlösn. medel.
Slutsteget sitter på vänster innerskärm nedanförLMM lite gömd bakom en kabelhärva.

Gör samma "kontaktmotion" på impulsgivarens kontakt.
Alla dessa kontroller är endast relaterade till tändsystemet på grundval att du inte hade gnista när bilen inte startade.

Vad är det för färgmärkning på impulsgivarkabeln?

//tuxedo
av Rushdie
Dålig funktion på varvmätare och ingen gnista är ganska givet: mossig signal från svänghjulsgivaren / impulsgivaren och tändboxen. Om det är givaren i sig som är dålig, kablarna eller kontaktstycket får du reda ut. Börja med att göra rent och motionera kontaktstycket.
av mnaq
Nu har jag bytt impulsgivaren/vevaxellägesgivare/svänghjulsgivare (samma sak har jag lärt mig) och bilen fungerar (just nu ska tilläggas). Men den går inte riktigt helt rent och varvräknaren fungerar fortfarande inte alltid. Vid provkörning efter bytet la varvräknaren av helt efter en stunds flackande och en stund senare tändes lambdalampan på instrumentpanelen. Detta hände även en gång när bilen stannade helt innan jag bytte givaren. Jag upplever också att den inte går riktigt helt rent, men det är väldigt lite "bludder" och går väl att leva med om bilen i övrigt fungerar bra. Jag har inga felkoder. Jag har testat med en ny tändspole, men den gick vare sig bättre eller sämre.

När jag tar loss luftmassemätarens kontakt så går bilen ungefär lika bra utan, men varvar upp lite grann. När man stoppar tillbaka den igen så varvar den upp lite ytterligare.
Det där slutsteget har jag inte riktigt fattat var det sitter. Men jag har tagit isär de kontaktar jag sett.

Hur ska kabeln från bilen (dvs på bilsidan, inte givarsidan om kontakten) fram till kontakten för svänghjulsgivaren se ut (är helt svarta kablar)? Är en av ledarna flätad runt de övriga två? För så verkar det se ut för mig, om det inte är en dålig kabel.
Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]