Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gooose skrev:Eller menar du vilka som kan ha denna dörr som är behäftad med en svaghet?
Det kan ju vara intressant att veta för oss som har bilar som är äldre än åtta år som ju inte täcks av denna "hemliga" garanti. Jag tänker då på om vi hittar rosthål i våra dörrar och vill försöka få tag i utbytesdörr på skroten, då vill man ju inte gärna byta mot en dörr som är valsad med samma defekta maskin.
Fred skrev:
gooose skrev:Eller menar du vilka som kan ha denna dörr som är behäftad med en svaghet?
Det kan ju vara intressant att veta för oss som har bilar som är äldre än åtta år som ju inte täcks av denna "hemliga" garanti. Jag tänker då på om vi hittar rosthål i våra dörrar och vill försöka få tag i utbytesdörr på skroten, då vill man ju inte gärna byta mot en dörr som är valsad med samma defekta maskin.
Det är nog svårt att veta exakt vilka bilar det handlar om. Det enda man kan göra är nog att "haka" loss tätningslisten ovanför rutan på vänster bakdörr. Finns det inte rost där efter åtta år så lär det knappast börja rosta nu heller. På min bil som för övrigt är kanonfin kunde man inte se rosten utan att plocka bort tätningslisten. Jag lämnar in min bil varje år på lackförsegling och jag har varit jättenöjd med den. Men nu känns den helt slut!!!!!!!!! Jag tror aldrig att jag har ägt en så "rostig" bil. Men jag kanske får en ny dörr och då blir jag nöjd igen :D
Fred skrev:
Vad menar du med denna "hemliga" garanti ?
Volvo4life skrev:Vad menar du med denna "hemliga" garanti ?
Nja, jag menar bara att detta ju inte är något som Volvo verkar ha informerat om. Om det är så att rosten beror på en defekt under tillverkningen så borde ju de gått ut med en uppmaning till bilägarna att kontrollera sina bilar. De kanske har gjort det men det här är första gången jag hör talas om det...och i mitt fall är det ju försent.

Jag har inte kollat min bil så noggrant så jag vet inte ens om det är ett problem för mig, men det skulle vara lite surt om den håller på att rosta sönder på ett ställe som täckts av en garanti om jag bara upptäckt det under de tre första åren från att jag köpte bilen 2008.
Man går inte ut med sånna uppmaningar alls. bara om det gäller trafiksäkerhet, risk för brand, eller att en säkerhets ditalj inte fungerar som tänkt. Samt vissa fall av miljöpåverkan .
inkognito skrev:Rostskyddsgarantin idag, är inte vatten värd
Rostskydsgarantin är exakt lika dan som den alltid varrit, enda skillnaden är att den är längre idag & att bilarna i väldigt stor utsträckning inte rostar alls.

Men annars så har den alltid gällt genomrost & enbart innefrån & ut. Samma regler på samtliga bilmärken!
Härligt! Det är så skönt att ibland få höra solskenshistorier bland alla historier där bilägare blir dåligt bemötta, speciellt när det gäller tillverkarnas ansvar för dåliga kontruktioner.

Jag kollade min bil idag och vad jag kunde se så var det inte en tillstymmelse till rost. :D Nu är jag inte helt 100 på om jag kollade på rätt ställe men jag drog ned hela tätningslisten som sitter i dörrens rutram (den list som rutan går upp i) och kollade hela vägen. Det såg ut som bilen precis hade lämnat fabriken!! :D
Fred skrev:Härligt! Det är så skönt att ibland få höra solskenshistorier bland alla historier där bilägare blir dåligt bemötta, speciellt när det gäller tillverkarnas ansvar för dåliga kontruktioner.

Jag kollade min bil idag och vad jag kunde se så var det inte en tillstymmelse till rost. :D Nu är jag inte helt 100 på om jag kollade på rätt ställe men jag drog ned hela tätningslisten som sitter i dörrens rutram (den list som rutan går upp i) och kollade hela vägen. Det såg ut som bilen precis hade lämnat fabriken!! :D
Det är riktigt bra när de tar sitt ansvar! En sådan grej kan fälla avgörandet för nästa bilköp. Det verkar som om du kollar på rätt ställe. Alltså listen högst upp på dörren som även syns utifrån. Kollade på en kompis v70-04, han hade också rost på exakt samma ställe. Gott för dig om du inte har rost då din garanti gått ut!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]