...

Moderator: Moderatorer

Hur reagerar ni på följande situation:
Kör med farthållaren på motorvägen (söligt vinterväglag) och flera omkörande svänger in precis framför min bil och stänker ned min framruta och front. I vissa fall får man ett stenskott på köpet med.
Jag trodde folk tänkte lite längre och kan köra några meter till innan man svänger in för att visa lite hänsyn till bilen man kört om.
Min reaktion blir antingen att bromsa eller att byta fil.
Hur ser ni på saken?
1: Jag kör aldrig med farthållare om det är söligt vinterväglag och risk för halka, vatten- eller moddplaning.
2: Är det söligt vinterväglag blir min bil skitig i alla fall. Om den inte får bli det så skall jag inte köra med den.
3: Stenskott får man även om bilen ligger snett framför. Ocj stenskott kan flyga låååååååångt.
4: Jag ligger kvar i min fil och bryr mig inte om någon kör om mig så länge jag slipper tvärnita när han/hon skall in framför mig.

Ungefär så tänker jag.
Tycker i alla fall att det överlag råder brist på hänsyn bland våra svenska bilister...tyvärr.

Kom hem från Tyskland igår & jag bruka köra ca 60 mil igenom Danmark (t & r) & beteendet som TS syftar på låter som ett danskt sätt att köra bil på...nämligen; man kör i högerfilen....så nära inpå framförvarande bil som möjligt....först då kör man om.... & ser till att lägga sig kloss an framför den omkörda bilen.... Vet faktiskt inte varför de kör så & varför de inte kan planera sin körning bättre. Då är tyskarna desto bättre på att köra bil...utan tvekan!

Allt för många tänker på allt annat än just bilkörning när de framför sitt fordon... på väg hem mot Göteborg från Malmö hållet igår hakade jag på en Audi suv vars förare i snitt låg mellan 170-180 i drygt 5 mil. Grejen är den att snubben satt & gaggade i mobiltel.... vänster blinkersen var påslagen & bakrutetorkaren var inställd på intervall (soligt väder) under dessa dryga 5 mil...dvs noll koll på sin egen bil & i slutändan brist på respekt för sin omgivning. Ni förstår, det är inte farten som irriterade mig (inte det minsta) utan det faktum att bilkörningen inte var högsta prio.
Grymt irriterande beteende. Jag brukar försöka hålla mig lugn och inte bry mig. Hade troligen bromsat in för att få ett större avstånd.

Men, om jag är på fel (eller rätt?) humör, hade jag troligen kört om fanskapet och gjort likadant. Dessutom hade jag inte släppt förbi honom igen utan hållit honom/henne bakom mig.

En händelse som inträffade när jag körde hem igår visar på liknande respektlöshet i trafiken. Kör i högerfält på 50-sträcka inne i stad. Kommer till ett övergångsställe där en kvinna med barnvagn vill gå över. Jag visar tidigt att jag tänker stanna och släppa fram henne. Bakom mig ligger en finnig fan som svänger ut i vänsterfilen troligen eftersom jag saktar ner. Han har inte plats i sin lilla hjärna med tanken på att det finns ett övergångsställe strax, där det kanske kan komma någon. Eftersom jag blir orolig över kvinnan som precis börjat gå över vägen, så tutar jag för att få allas uppmärksamhet (hoppas inte jag väckte barnet). Kvinnan lyckas stanna upp, men den finniga tonårsslyngeln kör vidare i alldeles för hög fart. När jag i nästa korsning kommer ifatt honom, räcker hans passagerare (ännu en IQ befriad ligist) fingret. Min förhoppning är att dessa idioter försvinner av sig själva genom sin egen idioti, förhoppningsvis utan att dra med sig någon annan.
Det är inget kul. (Sällan någon kör om mig dock...) 8)
Några dagar nu har det dessutom varit extremt dammigt på vägarna efter att de börjat torka upp. Ännu ett skäl till att hålla avstånd.
llesrof skrev:1: Jag kör aldrig med farthållare om det är söligt vinterväglag och risk för halka, vatten- eller moddplaning.
2: Är det söligt vinterväglag blir min bil skitig i alla fall. Om den inte får bli det så skall jag inte köra med den.
3: Stenskott får man även om bilen ligger snett framför. Ocj stenskott kan flyga låååååååångt.
4: Jag ligger kvar i min fil och bryr mig inte om någon kör om mig så länge jag slipper tvärnita när han/hon skall in framför mig.

Ungefär så tänker jag.
Instämmer med dig!

Det jag tycker är värre är alla som ligger kvar i vänsterfilen eftersom det kommer ytterligare en bil att köra om 200-300m längre fram. Då åker man in i högerfilen för att släppa fram snabbare fordon som kommer i vänsterfilen. Finns inget värre än folk som kör om 0,5km/h på farthållaren och kön byggs upp bakom dom.

Nä, folk skulle köra lite på Autobahn för att lära sig att köra bil, där går det fort och disciplinerat. Man åker i högerfilen till 5-10m bakom, snabbt om för att direkt gå in i högerfilen igen. Samt att man måste ha en jävla koll i backspegeln så att ingen kommer fort i vänsterfilen.

Ett exempel är när jag var på väg hem från Ringen och kör på 3 filig Autobahn. Det bli fritt i högerfilen så långt man kan se så då ligger man i högerfilen, trots att jag kör 170-180km/h. Blir då omkörd av en bil i mitten filen som uppskattningsvis kör 220-230kmh varvid det samtidigt kommer en bil i vänsterfilen som försvinner från vårat synfält lika fort som den kom.
Det finns fall då jag stör mig på folk som kör in snävt framför mig och det är de där jävla notoriska och tvågsmässiga omkörningarna som vissa förare håller på med. På väg till jobbet kör jag en smal väg med få omkörningstillfällen. Det rullar mycket tung trafik på den vägen och personbilarna kör i små köer bakom de många lastbilarna eftersom det inte är mycket idé att köra om. När jag då ligger som bil nummer 9 i kön och det kommer en jävel i en nyare Audi (kan även vara en vit skåpbil) och i hög hastighet kör om flera bilar i ett svep och knör sig in framför mig, ser jag röda döskallar. Och så håller den där retarderade audiföraren på och varje gång får någon bromsa när han knör sig in och hela trafikrytmen förstörs. Bara för att en dumfan i en Audi skall vinna hundra meter. Det är sällan eller aldrig de kommer om den där lastbilen längst fram. Skulle de mot all förmodan göra det så finns det fler lastbilar och köer.
llesrof skrev: När jag då ligger som bil nummer 9 i kön och det kommer en jävel i en nyare Audi (kan även vara en vit skåpbil) och i hög hastighet kör om flera bilar i ett svep och knör sig in framför mig, ser jag röda döskallar. Och så håller den där retarderade audiföraren på och varje gång får någon bromsa när han knör sig in och hela trafikrytmen förstörs. Bara för att en dumfan i en Audi skall vinna hundra meter.
Att bilar måste bromsa för att någon dumfan knör in sig framför beror på att avståndet mellan ärthjärnorna i kön är för liten. Om bilarna höll vettigt avstånd mellan varandra skulle det inte finnas samma behov av att bromsa. :-)-)
Mabuse skrev:Att bilar måste bromsa för att någon dumfan knör in sig framför beror på att avståndet mellan ärthjärnorna i kön är för liten. Om bilarna höll vettigt avstånd mellan varandra skulle det inte finnas samma behov av att bromsa. :-)-)
Hur många bilar tycker du då att jag ska räkna med ska få plats mellan mig och bilen framför? Om jag håller ett vettigt avstånd och en bil tränger sig in framför mig så måste jag ju bromsa för att få tillbaka min lucka, eller hur... Jag tycker nog "ärthjärnorna" tillhör de som tränger sig in.
Mabuse skrev:
llesrof skrev: När jag då ligger som bil nummer 9 i kön och det kommer en jävel i en nyare Audi (kan även vara en vit skåpbil) och i hög hastighet kör om flera bilar i ett svep och knör sig in framför mig, ser jag röda döskallar. Och så håller den där retarderade audiföraren på och varje gång får någon bromsa när han knör sig in och hela trafikrytmen förstörs. Bara för att en dumfan i en Audi skall vinna hundra meter.
Att bilar måste bromsa för att någon dumfan knör in sig framför beror på att avståndet mellan ärthjärnorna i kön är för liten. Om bilarna höll vettigt avstånd mellan varandra skulle det inte finnas samma behov av att bromsa. :-)-)
Du måste vara en av dom. Tresekundersregeln brukar vara rätt bra att hålla sig till. Grejen är ju den att de kommer i en jäkla fart och mer eller mindre nitar sig in framför en och då får jag bromsa och sedan släppa på gasen för att få en lagom lucka mellan mig och den retarderade fan som nyss knökat sig in framför. Och då kommer nästa idiot och gör en kamikazeomkörning och nitar sig in framför mig. Jag önskar dem kronisk kräksjuka och en rostig Opel Kadett i all evighet. Amen.

Nope, tar man BE nu så är högsta […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]