Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Som sagt på samma bil, med samma motor och samma växellåda V70N -06 adderade AWD 110 kg och det är väl rätt rimligt då AWD innehåller,

-Extra vinkelväxel fram
-Extra elektronikbox
-Extra kardanaxel
-Extra Haldex hydraulkoppling
-Extra bakaxeldiffklump + fästen i karossen för dessa.
-2 st extra drivaxlar.

Det måste ju väga en hel del för del är ju rätt kraftiga prylar så 110 kg låter vär rätt rimligt tycker jag. Jag har lyft en del av dessa grejjer och de var rätt tunga.

Men visst har man bantat den det till hälften på XC60 är det ju grymt imponernande (titan och kolfiber kanske :D )
av Amli
Det är bara i de utförande som det går att köpa bilen som är relevant. FWD går inte att få med manuell låda t ex så att räkna bort den är totalt ointressant eftersom den inte finns som val ändå.

Sedan vad varje enskild komponent för sig väger är en helt annan fråga. Frågan är vad en XC60 FWD kontra AWD väger.
av Linqid
Amli skrev:Det är bara i de utförande som det går att köpa bilen som är relevant. FWD går inte att få med manuell låda t ex så att räkna bort den är totalt ointressant eftersom den inte finns som val ändå.

Sedan vad varje enskild komponent för sig väger är en helt annan fråga. Frågan är vad en XC60 FWD kontra AWD väger.
FWD går visst att få som manuell. XC60 DRIVe och XC60 T5 är båda framhjulsdrivna. Alla motorer till XC60 förutom T6 AWD erbjuds med antingen manuell eller GT/PS (T5).
av Amli
Linqid skrev:
Amli skrev:Det är bara i de utförande som det går att köpa bilen som är relevant. FWD går inte att få med manuell låda t ex så att räkna bort den är totalt ointressant eftersom den inte finns som val ändå.

FWD går visst att få som manuell. XC60 DRIVe och XC60 T5 är båda framhjulsdrivna. Alla motorer till XC60 förutom T6 AWD erbjuds med antingen manuell eller GT/PS (T5).
Ledsen, det var jag som var otydlig. Det är D3 vi pratar om. Mig veterligen går den inte att få som FWD och manuell, eller?
Användarvisningsbild
av XC60D3
Amli skrev:
Ledsen, det var jag som var otydlig. Det är D3 vi pratar om. Mig veterligen går den inte att få som FWD och manuell, eller?
Tjoohoo.. Jag har beställt en bil som inte finns ?:-/

Jo, XC60 finns med D3-motor med manuell låda (DRIVe) och med automat, men det är bara med manuell låda som bilen får DRIVe-märket (som iofs bara berättar att just denna modellen är den som släpper ut minst). Väljer man automat så sitter D3-emblemet där istället. Väljer du AWD så får du AWD-märket + dubbla pipor. Det är dessa skillnader som gör att man ser skillnad mellan modellerna, om man nu inte väljer R-Design och debaging, för då blir det svårt att se ;)
av Biltoken
D3 är en vanlig motorbestyckning i både S60/V60/V70 oftast i kombination med FWD. Finns med både manuell och automatisk låda.......

Prisdiff jmfrt XC60(ca)
V60 D3 -20K
V70 D3 -30K

XC60 D3 FWD kommer att bli vanligare (blir ett alternativ till ovanstående) när Volvo släpper kampanjpriserna även på XC60. (ska ej jämföras med D5 AWD som ligger i ett helt annat prisläge ca +60K - 80K)
av Amli
XC60D3 skrev:
Amli skrev:
Tjoohoo.. Jag har beställt en bil som inte finns ?:-/

Jo, XC60 finns med D3-motor med manuell låda (DRIVe) och med automat, men det är bara med manuell låda som bilen får DRIVe-märket (som iofs bara berättar att just denna modellen är den som släpper ut minst). Väljer man automat så sitter D3-emblemet där istället. Väljer du AWD så får du AWD-märket + dubbla pipor. Det är dessa skillnader som gör att man ser skillnad mellan modellerna, om man nu inte väljer R-Design och debaging, för då blir det svårt att se ;)
Nej, du har köpt en bil som inte borde finnas ;-//
Det var mer än jag visste. Volvos nya modell beteckningar lämnar mycket att önska... Man lär sig något nytt varje dag :-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Nej, du har köpt en bil som inte borde finnas ;-//
Hur menar du då ?:-/
Användarvisningsbild
av XC60D3
VolvoB20 skrev:
Enkelt, Amli sällar sig till den skaran som anser att en FWD XC60 är dumt att köpa, eftersom hela iden med XC-serien är Cross Country och tydligen kan man inte ta sig fram med FWD. Att volvo tagit fram en sådan version var fel drag alltså. Återstår att se om den säljer eller inte alltså. Min gissning är att den kommer att sälja enormt bra. Den är 50 000 kr billigare än AWD med automat. För en del är det utseendet, den höga sittpositionen och utrymmena som betyder mer än att bilen har AWD.
av Amli
XC60D3 skrev:
VolvoB20 skrev:
Enkelt, Amli sällar sig till den skaran som anser att en FWD XC60 är dumt att köpa, eftersom hela iden med XC-serien är Cross Country och tydligen kan man inte ta sig fram med FWD. Att volvo tagit fram en sådan version var fel drag alltså. Återstår att se om den säljer eller inte alltså. Min gissning är att den kommer att sälja enormt bra. Den är 50 000 kr billigare än AWD med automat.
Vad bra att du vet vad och hur jag tänker...
Uppenbarligen har du total brist på humor och det verkar vara ett känsligt ämne för dig.
Det är inte på något vis ett dåligt drag av Volvo att ta fram modellen. Finns det en efterfrågan ska den ju självklart mötas om möjligt. Det vore ju rent korkat av Volvo att inte göra det om det innebär att de säljer mer bilar. Jag gissar oxå att den kommer sälja bra, framför allt utanför Sveriges gränser. Men det betyder inte att jag gillar modellen eller skulle vilja ha den för det. Men jag har all förståelse för dem som köper den. Det är inte konstigare än R-design på en V70 DRIVe.

Man gillar looken helt enkelt men inte kan/vill betala fullt ut för att få bilen så bra som den kan vara.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 23

Jag har köpt en panel med nätficka fr&ar[…]

Byta servo XC60

Toppen, tack för svaret! Då känns[…]

Trögstartad XC60

Vår XC60, 2015 D4 AWD, har börjat bli l[…]