Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Testar att ta upp denna tråden efter mer än två år.
Har själv en V70 D5-08 summum samt en jäkla massa annan elektrisk utrustning.
Har stora problem med att bilen drar tjuvström, har haft den inne på volvo hos en bekants vän som är tekniker där. Han har också konstaterat att den drar tjuvström men har inte lyckats hitta felet. Felsökning kostar för övrigt 800 kr/timme så jag har valt att inte låta dem utföra den.

Själv har jag kopplat en multimeter mellan minunpoolen på batteriet och mäter då förbrukningen på bilen.
Det tar ca 30 min innan bilen går ner i fullt viloläge. Då drar bilen ca 0,03-0,05 amp. Jag har dock upptäckt att bilen var 15:e minut väcks upp av något, förbrukningen ökar till ca 3,5 amp för att ganska fort (ca 1 min) sjunka till ca 0,5 amp. Efter ytterligare 1 min sjunker bilen åter ner i viloläge och förbrukningen ligger då på ca 0,03-0,05 amp.

Jag har försökt dra säkringar för att hitta vilken krets som är boven i dramat men inte lyckats pricka rätt.

Är det någon som har några tips kring vad felet kan vara?

/
Bra felsøkt! Om du har mulighet, prøv å måle strømforbrukningen på en annan plats, altså kontrollera på samma sett, men med bilen tex. på jobbet, stugan el. Har lest om bil som ikke dro strøm på verkstad, men etter mycket huvudbry fant man ut at en felande husalarm skickade ut radiosignaler på en frekvens som medførte att bilen vaknade ur dvale varje 5 minut....
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]