Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Finns nåt enkelt sätt att koppla/bygla för att få 12v permanent i uttaget i mittkonsollen eller i baksätet? Kör med lösa DVD-spelare till pluttarna och de måste startas om varje gång de varit strömlösa = en jäkla massa onödigt pyssel och tidsspillan när barnen är så små att de inte fixar manövreringen av menyerna själva. :|
av vicster
Sladden räcker inte från lastutrymmeskontakten?

Tror nog inte det är så lättfixat tyvärr, men skall tilläggas att jag inte mixtrat med elen på bilar särkillt mycket...
av greenbay
Kanske ett litet 12V batteri som drivkälla, inkopplat parallellt på uttaget?
Minsta MC-batteriet?
/greenbay
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Om du inte har permanentuttageg monterat i bagaget så rekommenderar jag starkt att montera ett sådant. Att switcha om uttagen i kupen till permanentström är helkasst då det är lätt att glömma en mobilladdare eller GPS i uttaget och sedan hamna där med ett urladdat batteri.

om du har permanenstöm i bagaget så kan du ex ha en eldriven kylväska bak. Om sladden till DVD:n ine räcker så är det bara att köpa en förlängningssladd.
Användarvisningsbild
av Momentum
Racetwin2 skrev:Om du inte har permanentuttageg monterat i bagaget så rekommenderar jag starkt att montera ett sådant. Att switcha om uttagen i kupen till permanentström är helkasst då det är lätt att glömma en mobilladdare eller GPS i uttaget och sedan hamna där med ett urladdat batteri.

om du har permanenstöm i bagaget så kan du ex ha en eldriven kylväska bak. Om sladden till DVD:n ine räcker så är det bara att köpa en förlängningssladd.
Är det inte så att även 12v uttaget i bagaget blir strömlöst ett kort ögonblick då man startar bilen, nog länge för att ungarnas DVD ska tappa bort sig
Användarvisningsbild
av Camel
Momentum skrev: Är det inte så att även 12v uttaget i bagaget blir strömlöst ett kort ögonblick då man startar bilen, nog länge för att ungarnas DVD ska tappa bort sig
Enligt kopplingsschema (för MY10) har 12V-uttaget bak direktström genom några säkringar från batteriet. Kan tänkas att batterispänningen sjunker vid körning med startmotorn så att ansluten DVD-spelare tappar bort sig.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det helt klart lättaste sättet att hålla liv i en DVD vid startögonblicet är att sätta en diod i serie med plusmatningen till DVD:en och sen en rejäl kondensator parallellt med DVD:n.
Det kan med fördel och utan några andra problem som följd göras direkt i uttaget på bilen så funkar det ju till andra saker..
Kondensatorns storlek är avgörande för hur länge spänningen kan bibehållas när en viss last är tillkopplad.

Har man gott om plats kan man ju köpa en konding för bilstereo och sätta på något bra ställe..
Användarvisningsbild
av Momentum
Variosboy skrev:Det helt klart lättaste sättet att hålla liv i en DVD vid startögonblicet är att sätta en diod i serie med plusmatningen till DVD:en och sen en rejäl kondensator parallellt med DVD:n.
Det kan med fördel och utan några andra problem som följd göras direkt i uttaget på bilen så funkar det ju till andra saker..
Kondensatorns storlek är avgörande för hur länge spänningen kan bibehållas när en viss last är tillkopplad.

Har man gott om plats kan man ju köpa en konding för bilstereo och sätta på något bra ställe..
Det där låter klart intressant, en diod säger du, och kondensator
Såhär?

plus ------kondensator plus ----------diod-------------------
minus-----kondensator minus --------------------------------

Hur stor kondensator borde man behöva? Vad kostar såna och vart köper man dem
av Soulman
Tack för alla tips och idéer :)

I min förra bil (VW Tiguan) var det inte svårare än att bygla ett relä som kontrollerar det hela och det var väl en sån lösning jag var ute efter. Det blev aldrig nån strömdipp vid start som påverkade DVDerna i alla fall. Detta är min första Volvo sedan en 945 så jag kan inte ett smack om V70. Ännu-
Det är väl teoretiskt möjligt att använda uttaget bak men att ha proppen sitta i där verkar inte särskilt praktiskt.
Egentligen är jag alltså på jakt efter ett kopplingsschema för den krets som styr uttagen i bilen.
Användarvisningsbild
av Camel
Googla på "matthews volvo site wiring diagrams". Där finns kopplingsscheman till flera volvomodeller.

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

Transportstyrelsen har den informationen så[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]