Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sjuksköterskan
Kan man köra en lite dyrare men kanske säkrare rengöring genom att helt enkelt göra ett extra oljebyte ? Tänker om jag slår i ny olja + nytt filter och bara kör 50 mil och sedan byter igen varefter oljan får jobba som vanligt i ett år ? Jag har tittat i serviceboken på min V70 Classic -00 som ju har 2000 mils intervall och det är följt till punkt och pricka. Oljan har visserligen inte bytts oftare än just var 2000:e mil men kollar man datumen så har den å andra sidan aldrig stannat längre i tråget än ett år (den är servad en gång varje år). Bilen har gått 27.000 mil och alltid rullat på helsyntetiska motoroljor av högsta klass, för tillfället Mobil 1 0W-40.

Finns det någon olja som löser upp beläggningar bättre än andra ? Som man kanske då kan köra med i just 50 mil innan man byter igen ?

Vänligen
Sjuksköterskan
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Sjuksköterskan: Du har en jättebra olja och jag tror inte du behöver oroa dig för beläggningar i motorn, men ett extra oljebyte är aldrig fel. :)

/Kalle
av pussel
Jag har läst en del om motordialys. Det skall tydligen vara effektivt. Jag har enbart hört positiva omdömen om detta
även här på forumet. Finns det några risker med detta?
Mvh Pussel
av 1977
Hej!
Är i allmänhet skeptisk till "mirakelprodukter" men visst har man ju hållt liv lite extra på nån gammal häck med kylartätning och styrservotätning och såvidare.
MEN vad gärller olja har jag vart skeptisk, det fick dock komma på skam.
Tappade oljetryck för någon månad sen i S80:n, trots välskötta oljebyten så hade förmodligen korta körsträckor och kallt väder ställt till det lite och det var "kaffe med grädde" i motorn och täppt nånstans.
Som ett sista försök hällde jag i protec engineflush och ta mej fan rätt var det var släcktes lampan, detta upprepade jag ytterligare två gånger med olje och filtebyte, och nu ser det kanonfint ut! Tur eller inte, för mig funkade det så det kan ju vara värt ett försök!
av rd350
Nån nämnde "motordialys" det är något helt annat. Då kopplar man till en maskin med "eget" oljefilter som renar oljan. Detta kan jag tänka mig att det skulle fungera, då har man lite koll på grejorna men att slå något i oljan och sen köra, nej! Det är ett dyrt experiment om det går fel och som sagt oljekanalerna är inte stora i en modern bil!
Användarvisningsbild
av Erico
En sak som slår mej när jag läser trådar om Invändig motortvätt och oljetillsatser är att dom enda som kan referera till ett resultat är dom som provat, alla andra gissar och dissar och dom mest bestämda är just dom som aldrig provat. Är väl medveten om att det finns "tvshop-medel" som i bästa fall inte gör nått, men att det finns medel som gör mirakel kan jag skriva under på. Min 855á drog 1l olja på under 100 mil och rök som en skorsten men med payback´s packningsrekond slutade den ryka och drar ca 1l olja/1000mil. Funkade för mej i alla fall :-)-)
av *pettson*
Vore ju underbart om man kunde berätta vad en packningsrekond skulle gjort i en motors mekaniska del? Konstigt nog så brukar mirakel alltid ske utan att nån kan referera till exakt vad som hänt? Vad skillnaden blev rent tekniskt? En mjukgörare för gummi som blandats i olja och plötsligt slutade bilen dra olja? Tja.. sånt får en att fundera på vad som läckte förbi oljan i första hand?
Det finns ETT ställe där medlet kan ha en verkan och det är på ventiltätningarna, som förövrigt brukar vara stora som hus i läpptätningarna runt ventilskaften när dom är trötta. Eftersom resten av tätningen är hållen av metall så kan den inte heller falla ihop och täta på så sätt. Så hur man plötsligt fyller upp ett par tiondelar runt skaftet med nånting så det tätar? Tja det är ett under.
En teori annars är ju att vevhusventilationen varit blockerad av t.ex sludge och när man hällt i medlet så ändrades miljön (bilen kördes varmare, eller medlet hade påverkan på sludgen?) och sludgen löstes upp och vips var inte oljeåtgången ett problem.
Så.. tja jag undrar väl hur det tekniskt sett gått till annars? Hur får man en packningsrekond att fixa blockerade oljeskrapringar eller för den delen för stora kolvspel?

Många medel har jag provat som experiment när jag haft undervisning och hittils har det inte funnits ett endaste dundermedel som fungerat när man kört det i mer kontrollerad miljö. Det medlet som skulle renoverat drev och drevsatser satt i 6 veckor i en liten mojäng vi satt ihop. Den snurrade konstant med 1500rp i 6 veckor, oljetempen hölls på 60grader och inte blev flankspelet tajtare för det? Och inte blev oljudet lägre decibelmässigt? Tätningmedel för oljor är mjukgörare för gummi/plast, men om du tar diverse gummi och plast och lägger det i 60gradig olja som det är sånt medel i en vecka så händer inte ett dyft, vilket naturligtvis får en att tro att det är tätningmedel i. Pressar du det med 0,5 bars tryck mot en springa som är 0,1 mm mellan två metallhalvor så inte tätar det efter ett par veckor trots att oljan hållits tempererad?
sånt och nåt 100tal rivna motorer som både gått utan mirakelmedel och med sådana gör att jag är totalt emot dom tills nån väljer att redovisa otvivelaktiga resultat om vad som skett och hur det skedde, och konstigt nog om det är seriöst, är det få som gör så i branschen..
Jag är helt totalt säker på att funnes det riktiga mirakelmedel så hade garanterat inte en renoverare struntat i att använda dem, verkstäderna också, varför kämpa med att öppna en topp för ventiltätningsbyte? När man kan ta samma summa och hälla i ett dundermedel och lämna tillbaka bilen? Det skulle spara en jäkla massa tid som han ändå kan ta betalt för eftersom medlen endast skulle säljas till verkstäderna, inte i handeln, idag säljs dom tvärtom, i handeln till privatkunder, men inte till några seriösa verkstäder. Alltså det vore en kanonförtjänst att slippa borra motorer, slippa byta tätningar, slippa byta kolvringar och mäta in olika spel. Det finns hur många kronor som helst att tjäna, men ändå återfinns inte ett endaste litet mirakelmedel hos nån seriös renoverare? Tja om man nu inte tycker deras rengöringsmedel för motorblock och sånt är mirakel?
Användarvisningsbild
av Erico
Japp Pettson, men oavsett villka resultat du fått fram av din forskning så kvarstår fakta: på min bil funkar det! Jag tvivlar inte en minut på all expertis på detta forum men detta är som att se ljuset, man tro när man ser det :wink:
av *pettson*
Erico skrev:Japp Pettson, men oavsett villka resultat du fått fram av din forskning så kvarstår fakta: på min bil funkar det! Jag tvivlar inte en minut på all expertis på detta forum men detta är som att se ljuset, man tro när man ser det :wink:
Fakta är att du inte har besvären kvar.
Åtgärden var en flaska med nånting.
Fakta saknas om hur problemet försvann..
Så hur vi än vrider och vänder på det hela så saknas allt det viktiga om vi ska se på det vetenskapligt.
I vanlig ordning finns inga oberoende tester utförda under kontrollerade former att tillgå någonstans.
Användarvisningsbild
av Erico
*pettson* skrev:
Erico skrev:Japp Pettson, men oavsett villka resultat du fått fram av din forskning så kvarstår fakta: på min bil funkar det! Jag tvivlar inte en minut på all expertis på detta forum men detta är som att se ljuset, man tro när man ser det :wink:
Fakta är att du inte har besvären kvar.
Åtgärden var en flaska med nånting.
Fakta saknas om hur problemet försvann..
Så hur vi än vrider och vänder på det hela så saknas allt det viktiga om vi ska se på det vetenskapligt.
I vanlig ordning finns inga oberoende tester utförda under kontrollerade former att tillgå någonstans.
Fakta är att det oavsett vetenskapliga tester bevisligen funkade för mej. Fick tipset av en bekant som fick liknande problem med sin Saab 9-5 2,3t där expertisen sa att det bara var att byta turbo. Han har snart kört 3000 mil utan problem. Det roliga är att nån vågar prova, det är bara så man kan ta reda på om det funkar i verkligheten. Jag hade inget att förlora. Tänkte inte ödsla energi och pengar på en motorrenovering på en bil med ett värde på 10 000:-. Kan tillägga att jag samtidigt slog i en keramisk motorförstärkare (tror det var så det hette). Vilket av dom som gjorde verkan skiter jag i. 500 spänn var då i mina ögon ett klipp :)

Jag tvättade min 850 då det var lite pl[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]