Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej.
Det kommer bara varmluft ur alla defrostermunstycken (under rutan, HÖ,VÄ sida även när nag har fullt blås på kallt. enda som reagerar när man ändrar reglaget är fläktmunstyckena i mitten. är det normalt?
Mvh Vix
Senast redigerad av 1 Vix, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
Oh du ändrar bägge reglagen? Det undre är ju för mittre utblåsen, övre för värmen totalt.
Annars kan ju vajern ha släppt från värmeventilen, eller att den är trasig.
Användarvisningsbild
av Vix
Alltså: Oavsett om jag sätter den på kall el. varm så kommer det varmt ur den till rutan och de till sidorna. Mittutblåsen reagerar normalt och omställningsreglaget mellan defroster och fläkt funkar. När det blir för varmt nu, stänger jag utblåsen på sidorna men det kommer ju sjk. fortf. då under rutan och i det smala ovenför sidoblåsen (om fläkten är på eller om jag kör dvs.)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du som föreslagits kontrollerat vajern till värmekranen?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vix
Nä har faktiskt inte kollat, Har aldrig behövt rota i det :roll:
Var sitter ddwn kranen?
Reglagen är inte slappa eller så utan det känns ju som at vajrarna drar i nåt iaf
av greenbay
Händer ju även att den kranen "läcker" trots att den ÄR stängd. Dvs den tätar inte. Varmvattnet fortsätter cirkulera. Kranen sitter bakom panelen vid gaspedalen.
/greenbay
Användarvisningsbild
av Vix
ok, tack ska kika på detta efter regnet :wink:

Förresten borde inte det vara varmt i mittblåsen också isåfall?
av Amarace
Vix skrev:ok, tack ska kika på detta efter regnet :wink:

Som jag skrev är det ju olika reglage för mittblåsen och resten. Enda gången mittblåsen påverkas av det andra är när du stänger värmen med det andra (då det fungerar).

Mittre styrs av ett spjäll i värmepaketet, kallt så tas friskluft utifrån, varmt så tas det inifrån värmepaketet genom cellpaketet.
Användarvisningsbild
av Vix
Amarace skrev:
Vix skrev:ok, tack ska kika på detta efter regnet :wink:

Som jag skrev är det ju olika reglage för mittblåsen och resten. Enda gången mittblåsen påverkas av det andra är när du stänger värmen med det andra (då det fungerar).

Mittre styrs av ett spjäll i värmepaketet, kallt så tas friskluft utifrån, varmt så tas det inifrån värmepaketet genom cellpaketet.
Ok men går sidoblås och övre blås på samma spjäll i fläktburken då eller och att det skulle fastnat i varmt läge på bara dom då? Sätter jag den på bara fläkt så blåser det ju knappt ur dom. sen är det lite dåligt blås på vänster sida av vindrutedefrostern men är säkert bara några löv för det borde la bara va en förgrening av samma rör till dom?
Mittblåset funkar som det ska så det kan vi lämna utanför antar jag.
kul att folk svarar :)

Detta är inget jag direkt lider av men det är intressant då jag hade liknande fast tvärtom på gamle Kadetten.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Defrostermunstyckena och sidomunstyckena ska ju gå att stänga med defrosterreglaget, då slipper du varmluft från dem. De två i mitten styrs enbart av reglagen vid utblåsen. Som tidigare skrivit så kan man ändra temperatur på de två i mitten med "airmix" reglaget eller vad den heter, om man vill ha luft genom elementet eller direkt utifrån.

Luften till defrostern går alltid igenom elementet och elementet får nästan alltid lite värme när motorn är igång, så vill man ha kallt är det bara att stänga defrosterreglaget och bara köra med de två i mitten
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]