Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Läs detta:
http://www.bt.se/nyheter/boras/misstank ... 301298).gm
Om du har en bil med Immo, så går den inte att stjäla...
Blir den ändå stulen, får du ingen ersättning.
Varning för IF!! Volvia är samma????!!!
/greenbay
Användarvisningsbild
av andreas 80
Nu skriver ju visserligen IF att en bil med immo går att stjäla, dock inte utan svårigheter.
Vet man bara vad man gör och har rätt utrustning så fixar du det på någon minut för vissa modeller.

Men vad som inte framgår är om det var en nyckel på vift eller ej. Tycker hela saken står och faller på detta.
Det är enkelt att i en volvo ta reda på hur många nycklar som ligger inne, saknas en så kan man förstå att det blir svårt med ersättning.

Enligt min mening är det ändå upp till ägaren att se till att alla nycklar är säkra. Har aldrig köpt någon bil där det bara finns en nyckel.

Volvia delar inte heller ut någon ersättning om din bil blir stulen och en av nycklarna är borttappad men inte avkodad från bilen, så vill jag minnas att det står i villkoren.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
greenbay skrev:Om du har en bil med Immo, så går den inte att stjäla...
Blir den ändå stulen, får du ingen ersättning.
Det där är en effekt av en dom som kom för många år sedan som slog fast att bilar med immo inte går att stjäla. Så alla försäkringsbolag har liknande villkor och praxis för såna bilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
andreas 80 skrev: Volvia delar inte heller ut någon ersättning om din bil blir stulen och en av nycklarna är borttappad men inte avkodad från bilen, så vill jag minnas att det står i villkoren.
Jo, så här står det i villkoren hos Volvia: "Förkommer nyckel till bil av årsmodell 1999 eller senare ska denna omedelbart avkodas ur bilens elektroniska stöldskydd. Vid försummelse höjs självrisken med 10 % av skadekostnaden, dock lägst med 5 000 kr." Detta, eller värre, gäller nog de flesta försäkringsbolag. Folksam har 25% i stället för 10%. Länsförsäkringar 10% eller lägst 6.000:-. Så håll reda på era nycklar. Jag tror inte att detta är det som fått försäkringsbolaget att "dra öronen åt sig".
av lille90
KKR skrev:
andreas 80 skrev: Volvia delar inte heller ut någon ersättning om din bil blir stulen och en av nycklarna är borttappad men inte avkodad från bilen, så vill jag minnas att det står i villkoren.
Jo, så här står det i villkoren hos Volvia: "Förkommer nyckel till bil av årsmodell 1999 eller senare ska denna omedelbart avkodas ur bilens elektroniska stöldskydd. Vid försummelse höjs självrisken med 10 % av skadekostnaden, dock lägst med 5 000 kr." Detta, eller värre, gäller nog de flesta försäkringsbolag. Folksam har 25% i stället för 10%. Länsförsäkringar 10% eller lägst 6.000:-. Så håll reda på era nycklar. Jag tror inte att detta är det som fått försäkringsbolaget att "dra öronen åt sig".

Oj, det borde man ju veta och upplysa alla bekanta om, speciellt om man bor pa landet som jag med manga gamla bilar :)
Senast redigerad av 1 lille90, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
Va. vad är det ni på landet behöver extra uplysning om? att nån kan hitta bort tappade saker?
Är det försvarbart att tappa bort en o annan nyckel, om man har många bilar?

Det är väll gasnka självklart att man byter lås i huset om man tappar nyckeln. på samma sätt oskadlig gör man en bils startsystem genom at koda bort nyckeln som saknas...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
En bil går väl alltid att stjäla (frakta bort) på nåt sätt fast inte motorn startar, eller..

/Kalle
Användarvisningsbild
av CarMan
~Kalle~ skrev:En bil går väl alltid att stjäla (frakta bort) på nåt sätt fast inte motorn startar, eller..

/Kalle
Ja. Men det är ju mer atraktivt för flera olika grupper av tjuvar att stjäla en bil med orginal nyckel. många "grupper" vill ju bara ha transportmedel.

Så det är mycket viktigt att koda bort nycklar man inte har kvar.
& självklart vill inte den som ska ersätta bilen om den blir stulen att man slarvar meden sån enkel sak.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]