Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
VolvoB20 skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, inte på torr asfalt vid konstant gaspådrag. Men i kurvor och vid start känns det även på torr asfalt. Vid snö och halka känns skillnaden hela tiden.
?:-/ Min AWD har inte behövt koppla in bakhjulen en enda gång under hela vår-sommar-höst. D5an jag körde innan som bara var FWD spann aldrig en enda gång under alla tusen milen på sommaren. Hur kör ni igentligen ?:-/
Det räcker ju med att stå vid en väjningsplikt och vilja hinna ut framför en kommande bil. Jag har inte mött den framhjulsdrivna bil som inte spinner vid acceleration med stort gaspådrag även på torr asfalt. Möjligen bilen med riktigt låg effekt.

Jag kör inte längre AWD för att jag inte upplevde fördelarna som stora nog så jag tillhör inte awd-fetischisterna kan tilläggas.
Användarvisningsbild
av skiffervag
Sharkbait skrev:Behöver inte alla bilar en förare bakom ratten?
Har du jämfört FWD och AWD?
Systemet jobbar? Väldigt bra när systemet stryper kraften när man skall göra en omkörning. :-)-)
Bra eller inte,det är så ett antisladd system jobbar,och det är det som finns på 90% av alla bilar som säljs.
Detta har inget med "flipperspel" att göra,snarare en varning ifrån bilen
Det verkar ju som ni som har AWD skall köra som ni vill utan att ta hänsyn till väglag,eller om ni kör i terräng eller på en motorväg.
Men föralldel kör som du tycker jag kör om dej iallafall när du står och tankar :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Det räcker ju med att stå vid en väjningsplikt och vilja hinna ut framför en kommande bil. Jag har inte mött den framhjulsdrivna bil som inte spinner vid acceleration med stort gaspådrag även på torr asfalt. Möjligen bilen med riktigt låg effekt.

Jag kör inte längre AWD för att jag inte upplevde fördelarna som stora nog så jag tillhör inte awd-fetischisterna kan tilläggas.
Jag körde D5 i flera tusen mil med FWD och upplevde aldrig problemet att det skulle behövas AWD för att kunna svänga ut i en korsning om det var torr asfalt. Brassar man på så att det torrbörnar på asfalten så är det ju knappast någon mjukstart, visst kan man rycka iväg någon millisekund snabbare om man har AWD och kör plattan i mattan vid start men det funkar ju inte ändå för passagerana kommer ju klaga på whiplash i starten då (dont ask me how I know :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ).

Nä, jag fick inget hjulspinn när det var torr asfalt trots D5:an. Men visst har man blyfot så det inte går att starta på torr asfalt utan hjulspinn då bör man ju köpa AWD direkt, det håller jag med om, men så kör inte medelsvensson.
av acr32
skiffervag skrev: Bra eller inte,det är så ett antisladd system jobbar,och det är det som finns på 90% av alla bilar som säljs.
Detta har inget med "flipperspel" att göra,snarare en varning ifrån bilen
Det verkar ju som ni som har AWD skall köra som ni vill utan att ta hänsyn till väglag,eller om ni kör i terräng eller på en motorväg.
Men föralldel kör som du tycker jag kör om dej iallafall när du står och tankar :mrgreen: :mrgreen:
Se bara till isåfall att det inte är för mycket landsvägskörning inblandat och framförallt att han inte kör manuellt, för isåfall så lär du få tanka innan AWD bilen! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av jajoxc60
StringerBell skrev:
andreas_lofgren skrev:Runt 5% har det ju varit tidigare på bakhjulen i alla fall för Volvo AWD.
Då kan man fråga sig om skillnaden i körupplevelse är så stor med AWD jmfrt med FWD under vanliga omständigheter.

Men vad vet jag...
Vanliga omständigheter? De senaste fyra månaderna har "vanliga omständigheter" varit blankis, djupsnö, modd och spåriga vägar. På våren/sommaren/hösten regnar det ganska ofta och på hösten har du dessutom alla löv. Jag skulle vilja påstå att de dagar när väglaget är helt prefekt (och när AWD märks minst) är lika ovanliga.

När det är torrt och vid mindre utmanade körning märks inte AWD. Men som tidigare skribent skrev så märks det tydligt vid start, särskilt om vägen är lite grusig vilket inte är helt ovanligt. Och på kurviga vägar får man en annan känsla av stabilitet.

(Jag vet för jag har kört en XC90 med trasig AWD. När den åtgärdades blev det en helt annan bil)

/ j
av Sharkbait
skiffervag skrev:
Sharkbait skrev:Behöver inte alla bilar en förare bakom ratten?
Har du jämfört FWD och AWD?
Systemet jobbar? Väldigt bra när systemet stryper kraften när man skall göra en omkörning. :-)-)
Bra eller inte,det är så ett antisladd system jobbar,och det är det som finns på 90% av alla bilar som säljs.
Både FWD och AWD som jag äger så har båda "antisladd-system". Märkligt att lampan har inte blinkat 1 gång under hela vinter med AWD medans FWD så har det varit som ett disco med lampan!

Det är det som är så härligt med AWD att man kan köra som att det är sommar året runt. Det är den stora skillnaden mellan FWD och AWD.

Hade du jämfört FWD och AWD?
av Steff 99
Sharkbait skrev:
Det är det som är så härligt med AWD att man kan köra som att det är sommar året runt. Det är den stora skillnaden mellan FWD och AWD.
Det är rätt att du kan köra som om att det är sommarväglag även i halka.
Men det gäller bara tills att du skall försöka bromsa eftersom det är lika halt oavsett framdrivningssätt.
Problemet som uppkommer är att du kör fortare med AWD och därmed får längre bromssträcka än dom som upptäckt att det är halt.
Då kan du vara den stora "losern"
Användarvisningsbild
av skiffervag
Sharkbait skrev:
Hade du jämfört FWD och AWD?

Körde en AWD i april förra året(demobil),när jag var på G att beställa.Så någon längre körningar blev det inte,sen när jag fick min i september hade minnet bleknat hur den var ??:-/ :oops:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jajon skrev:När det är torrt och vid mindre utmanade körning märks inte AWD.
Jag tycker det märks även då för bilen väger ju 100 kilo mer i baken och det drar rätt mycket mera soppa.
av mojja
VolvoB20 skrev:
jajon skrev:När det är torrt och vid mindre utmanade körning märks inte AWD.
Jag tycker det märks även då för bilen väger ju 100 kilo mer i baken och det drar rätt mycket mera soppa.

Vad mycket mer soppa drar en d5 awd automat jämnfört med en d5 fwd automat på landsvägen?
Kan det röra sig om 2cl milen? det blir en mer kostnad på 0.14 kr/milen med ett disel pris på 14 kr.

Nu börjar dina inlägg nästan bli löjliga b20. :lol:
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 23
Byta bältet mitten bak??

Ja nu har jag stött på lite problem&hel[…]

B230F går fett

Jag har felkoder för lmm och lambdan (ibland[…]