Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
Ni som har eller har haft en XC60(hämtar ut min 2011-04-04),hur är det med bakrutan eller rättare sagt hela bakdelen,blir den lika fort smutsig som på en v70,i dag har jag stänkskydd o spoiler på min v70 utan att det hjälper ett dugg,har låtit montera stänkskydd på XC60:n också(verkar vara i minsta laget),om ingenting annat så slipper mina med trafikanter grus sprut.

Bild
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bakspoilern fungerar ju som en "damsugare" som ser till att skapa unertryck bakom bilen så allt skit lyfts från marken och sugs upp supereffektiv och appliceras på bakruta och baklucka.

Det finns ju lösningar som håller ruta/lucka rena men det är ju inte Spoilers utan "Anti-spoliers" som istället fångar en del av den rena luftströmmen som följer taket och riktar ned den över rutan, som man tex gör på hyttsidorna på lastbilarna för att de ska hålla sig rena.

Bild

Eller typ denna.... fult som fan men det funkar och håller baken ren på bilen.....
Den ökar säkert luftmotståndet något också ??:-/

Bild

Ni som är gamla nog kommer nog ihåg "plexiglasrakhyvlen" till 145/245:an, skitful men grymt effektiv i att hålla rutan ren.
Bild
av Steff 99
XC60 smutsar inte alls ned sig som en V70.
Rutan är vinklad och det innebär att rutan klarar sig väldigt bra, V70 är totalt värdelös , det räcker att köra någon km innan den är totalt igensatt
Användarvisningsbild
av petkas
"steff 99",du valde också savile grå så jag undrar hur känslig(om det syns mycket) är den mot smuts när det är sånt här väder,jag hade en gång i tiden en v70 med vanlig grå met.o där syntes det nästan ingenting.
av Steff 99
petkas skrev:"steff 99",du valde också savile grå så jag undrar hur känslig(om det syns mycket) är den mot smuts när det är sånt här väder,jag hade en gång i tiden en v70 med vanlig grå met.o där syntes det nästan ingenting.
Allt syns ! det är en sådan färg där du tvättar och efter 5 min så syns det att bilen är dammig.
Jag har haft ljusare gråmet på mina BMW, där syntes inget ...men Savilegrå..den är som Svart, snygg i några minuter, sedan dags för tvätt igen.. :cry:
av Biltoken
Håller med om att bakrutan på XC60 håller sig renare än V70. Däremot är sidorna på XC60 vinklade på ett sätt som gör att bilen smutsar ner sig själv när man kör genom vattensamlingar mm. Smutsvatten sprids som en sprinkler ända upp på sidorutorna även om man försöker vara försiktig.
Kommer precis från biltvätten och var tvungen att tvätta om bilen för hand efter 10 km och 20 minuters körning.
av mojja
/
Steff 99 skrev:
petkas skrev:"steff 99",du valde också savile grå så jag undrar hur känslig(om det syns mycket) är den mot smuts när det är sånt här väder,jag hade en gång i tiden en v70 med vanlig grå met.o där syntes det nästan ingenting.
Allt syns ! det är en sådan färg där du tvättar och efter 5 min så syns det att bilen är dammig.
Jag har haft ljusare gråmet på mina BMW, där syntes inget ...men Savilegrå..den är som Svart, snygg i några minuter, sedan dags för tvätt igen.. :cry:
Är du ärlig nu? Valde just savile grå för att jag trodde den skulle vara snäll med skiten och dölja den på ett bra vis:( Kanske man lika gärna kan ta en svartmet då ??:-/ ?:-/ ??:-/
av Steff 99
Varför skulle jag hitt på, jag har haft bilen i snart tre veckor och vädret har varit ganska bra, det bilen blivit smutsig av är smältvatten på vägen. den har blivit tvättad minst 4 ggr och i morgon åker den in igen på tvätt
Men det var inget som förvånade mej, en mörkbil oavsätt om den är mörktgrå, svart eller mörktblå är inte en bil för folk som inte tycker om att tvätta.
Jag har tur att jag slipper tvätta själv, eftersom att det finns folk som lever på att tvätta bilar. :lol:
Användarvisningsbild
av petkas
jag tänkte också välja en svart först(aldrig haft en svart innan)men en av grannarna har svart met.(audi) och om det är nånstans smutsen syns så är det där,vita streck efter hela bilen efter det att han har bara varit o handlad(2km),o en av grannarna har en mörk grå met.(ganska lik savile grå) X-max o i den syns det inte alls lika mycket.och just vad gäller svart så är dom j....t fina när dom är ny tvättade o vaxade,men i dom här breddgraderna är det omöjligt att ha en ren bil för jämnan.
av Biltoken
En silver eller ljusgråmetallic kan se nytvättad ut i månader. Inte så kul kanske men om man har många intressen så kanske man vill slippa tvätta.

Valet är ganska enkelt: Tjänstebil välj färg själv (gärna en mörk färg)
Privatbil en ljusare (ej vit) metallic - om du inte saknar fritidsintressen och det roligaste du vet är att tvätta bilen.

Snart börjar pollensäsongen!

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]

Låsproblem passagerardörr

Jag har liknande problem (xc60 2014). Inträff[…]