Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Hejhej!

Har sökt runt en del i forumet på vilken olja man ska ha i M47, Volvo säger ATF typ F eller G men är det verkligen det bästa man kan hälla i? Den känns lite tunn att ha i en manuell låda tycker jag spontant. En del här rekommenderar motorolja och nån rekommenderar Castrol SMX-S (om jag minns rätt). Jag bryr mig inte om ifall det blir trögt att växla eller så, jag vill bara att lådan ska hålla så länge som möjligt och tåla mycket last. Vad säger ni, vad är egentligen bäst?

/Coma
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag kör på biltemas "ATF"-olja, eller va de nu är, och än så länge verkar det funka finfint.

Det är liksom en m47, den fungerar lika bra med spillolja typ... Och pajar den, vips 500kr så har du en ny ;)
av volvoyamha
m46:a skall du ha vid seg dragning...

castrol låter som en bra olja se bara till att p-boxar i ingående och utgående axel är hel, urtrampsningslager, lammeler, tryckplatta och packningen i locket är fräscht så går den väldigt långt till!!
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]