Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matte75
Detta står i VIDA om dina felkoder:

Felkodsinformation CEM-5F50

Villkor
Central elektronikstyrenhet (CEM) kontrollerar kommunikationen med styrenhet tillsatsvärme (CPM).
Om central elektronikstyrenhet (CEM) registrerar otillåtet hög temperatur på kylvätskan, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar när värmaren är aktiv.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Luft i kylsystemet.
Kylsystemet är igensatt.
Skadad vattenpump.
Skadad överhettningstermostat.
Skadad vattentemperaturgivare.

Felsymptom
Dålig värme i kupé.

Felkodsinformation ECM-6662

Villkor
Styrenhet motor (ECM) styr glödstiften via glödstiftrelä. Om styrenhet motor (ECM) detekterar ett fel på glödstift 2 sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar vid tändning på.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Kontaktresistans eller oxidation i kontaktstycken.
Avbrott på signalledningen.
Skadat glödstiftrelä.

Felsymptom
Meddelande i textdisplay
Motorn är svårstartad när den är kall
av lokove
Det är fantastiskt vilken info man kan få här, tack! Värmaren är isärtagen för rengöring, glödstiftet glöder så fint vid provning och ett nytt överhettningsskydd är beställt hos Bilia.
Nu sa dom på Bilia att hur jag än gör så har värmaren gått i "lås" efter 3 startförsök så jag måste väl ändå lämna in bilen för upplåsning. Suck!!

//Ove
av lokove
Går sånt att ta bort med en PPC 3, tro?
av lokove
Hur jag löste problemet. Jag tog loss brännaren, gjorde rent, bytte överhettningsskyddet, kollade vattenpump och glödstift manuellt. Allt funkade. Satte ihop allt, åkte till Bilia, grät lite (nåja)så dom tog in bilen på en gång. Sedan provkörde de brännaren och kollade att allt funkade. 630 :- tog dom men dom var väldigt trevliga och vänliga.
Sedan har brännaren fungerat, peppar, peppar.

Tack för alla tips!
Jag skall nog ändå komplettera men en elmotorvärmare.
av lokove
Själv vill jag helst ha lite mer!! :lol:

Jag har funderat på att sätta en liten […]

Byta skärm V60 2013

Hej! Sitter med en Volvo V60 från 2013. Ty[…]

Har fått svar nu och det fungerar när d[…]

mäh skrev fel igår..342 är givetvi[…]