Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Nej, den varianten har jag aldrig hört att någon tillverkare erbjuder.
av Biltoken
Man ska ha klart för sig att urkopplad kudde på passagerarplatsen inte bara gäller småbarn i barnstol. Även 8-9 åringen får snällt sätta sig i baksätet om kudden är aktiverad!
Användarvisningsbild
av CarMan
Kuden SKA vara avstängd om barn kortare än 140cm sitter där, alltså oavsett om man sitter fram eller baklänges & oavsett om man andvänder kudde at sitta på eller ej.

Jag ser dagligen att folk inte har förstått detta!
Användarvisningsbild
av CarMan
Amli skrev:Måste koppla ur airbagen helt? Går det inte i efterhand att montera nyckelavstängning?
Nej det går ej att montera det i efterhand.
Användarvisningsbild
av CarMan
Tarsiger skrev:
rosenlorden skrev:Vi var ett gäng som var iväg o skulle testa lite nya Volvo modeller på ett event. En av oss satte en bil i ett räcke, och då utlöstes passagerar airbagen fast ingen satt där + bältet var inte heller inkopplat. Tydligen så löser den ut om hastigheten understiger cirka 50km/h. Tydligen så blir personskadorna mindre då är det uträknat om någon skulle suttit där utan bälte. Men om det går fortare så löser den inte ut. Men vid högre hastigheter och om någon är bältad så löser den självklart ut.
Såna här resonemang är intressanta och visar att SRS(airbag)-systemet (liksom många andra i en modern bil) borde vara mycket bättre specificerade och dokumenterade för den som köper en bil. Man bör ju veta vad man köper, hur det fungerar och vilka gränsnivåer som gäller (för fart, varvtal, temperatur osv) i delsystemen.

Själv tvivlar jag på att mjukvaran för SRS utformats med hänsyn även till obältade personers behov i låg fart. Inte heller tror jag faktiskt att hänsyn tas till om någon sitter i högerstolen, beroende på att den sensor ("strömbrytare") som känner av detta, och som reglerar bältespåminnaren för högerstolen, inte har den kvalitet som krävs i SRS-kretsarna. Däremot tror jag att den elektriska avkännaren i bälteslåset kan göras tilräckligt säker för SRS. En tänkbar utveckling är därför att bälteslåset tar över nyckelavstängningens nuvarande roll, så att höger airbag aktiveras genom att högra bälteslåset sluts, vilket inte hindrar att nyckelavstängningen finns kvar seriekopplad för de småbarnsföräldrar som vill vara bombsäkra.
Jag kan bekräfta att SRS systemet alltid antar at nån sitter i passagerarstolen fram. sen har man utefrån ifalll man andvänder bälte eller ej & vilken fart man har, så andvänder man 30% steget 70% steget eller båda stegen samtidigt. man kan också variera vid vilken tidpunkt kudden löser.

Att kudden inte slulle lösa om du är obeltat i hastigheter över 50 tror jag inte på. (hastighet är inte en parabeter. man jobbar bara med kraften i retaruationen)
av sandberg
Att inte lita på nyckelavstängningen känns lite bisarrt. Litar man inte på bromssystemet heller? Eller styrningen?

Om en olycka med nyckelavstängningsbar airbag skulle hända i t ex USA skulle nog det kunna påverka Volvos framtid efter stämningar i miljardklassen. Plus all "badwill"...
Användarvisningsbild
av Gurra82
sandberg skrev:Att inte lita på nyckelavstängningen känns lite bisarrt. Litar man inte på bromssystemet heller? Eller styrningen?

Om en olycka med nyckelavstängningsbar airbag skulle hända i t ex USA skulle nog det kunna påverka Volvos framtid efter stämningar i miljardklassen. Plus all "badwill"...
Fast ändå inte, om inte bromssystemet fungerar tillförlitligt behöver det inte resultera i dödsfall, men om en smälld krockkudde med en bakåtvänd bilbarnstol med barn i, ja den utgången är nog ej så trevlig
av Mwi
Man skall inte blint lita på tekniken, för cirka 10 år sedan kopplade Volkswagen ur förarairbagen istället för passagerarairbagen på flera bilar för någon kabel var felmärkt.
Användarvisningsbild
av CarMan
sandberg skrev:Att inte lita på nyckelavstängningen känns lite bisarrt. Litar man inte på bromssystemet heller? Eller styrningen?

I USA & Cannada finns inte nyckel avstängning. deras lagar är skrivna så att föraren inte ska behöva ta det ansvaret att sätta på & stänga av säkerhetsutrustning.

Dom har ett system som känner av vikten i pasagerarstolen & om vikten är låg (vet inte gränsen, men säg 20-30kg) & bältet tas på, så kopplas airbagen ur.

Det är fortfarande samma varningslampa som indigerar at airbagen är urkopplad, o den ansvarar föraren för att han kollar på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

säkert bra bil och komfort osv, men det som […]

Sättet man in LED-lampor blir det så.

V70 D5 2011, missljud?

Tillägg: AC kyler alltså bra när d[…]

Tysta sommardäck V90