Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallini
Tjenare! har fått ett märkligt fel på min V70N D5 -04 som dyker upp ibland...
Vid gaspådrag över 2500rpm eller att motorn får jobba mycket så dyker det upp
"Elsystem serv. Erfodras" samt att batterilampan tänds. Som sedan släcks när man lättar på gasen :???:
En konstig grej är också att man märker ingen skillnad på bilen annat än att lampan lyser och meddelandet visas.

Provade dock idag att fortsätta hålla ner gasen för att se vad som hände, då började bilen gå väldigt slött och
gick inte att köra över 50-60km/h. Jag stannade då och stängde av motorn, vred igång den igen och allt var som
vanligt igen. Dvs gick som en dröm, dock så dyker felmeddelandet upp lite då och då.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Bilen ifråga har gått ca 27500mil och är nyservad osv enligt serviceboken.
av Fred
Det borde ju satts någon felkod som kan ge en fingervisning av vad som är vajsing. Om du har någon i närheten som har en PPC så kan du säkert få det gjort för en billig peng.

Gick motorn ojämnt eller var den bara svag...?
av Wallini
Jo det har det säkert, har tänkt göra det men tänkte höra här innan ifall någon vet ungefär vad det är :)

Motorn var mest bara slö, märkte inte av att den gick ojämt iaf.

Kan det vara frihjulet till generatorn? och/eller batteriet?
av Wallini
Har nu kollat ifall frihjulet till generatorn var helt, gick att snurra vingarna i generatorn
åt ena hållet men inte det andra. Kan man utesluta de då?

Kan det vara remspännaren som spökar?

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]