Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Lahegas ThoughGuard är ett ganska hygglig lacksskydd, som bör hålla ett till ett och ett halvt år om man inte avfettar varje tvätt. Det är inte avsevärt bättre eller sämre än något de andra stora kedjorna använder...
Till 95 % sitter glansen i hur duktig den som polerar är, och sedan gör kemet bilen lättvättad, men inte repsäker som en del hävdar/tror.

/Thomas
Har själv erfarenhet av Ditec och mitt nuvarande skydd PPS från Waxdepån i Stockholm. Är väldigt nöjd med båda lackförseglingarna.

Det man skall komma ihåg är att bilen fortfarande kräver sedvanligt underhåll och återbesök hos lackförseglaren ungefär var 18: e månad. Bilen står dock emot smuts betydligt bättre än utan lackförsegling, glansen är även den enligt mig mycket bättre efter en lackbehandling.
av Mubin
Hej,
Bilia körde med PPS på min bil .Det är 5 års systemgaranti om man behandlar bilen var 18:e månad. Tiden får visa om det var pengarna i sjön.
Nu är den i alla fall mer lättvättad.
/CH
Användarvisningsbild
av bjornw
Förra bilen var förseglad av ditec och den var lätttvättad men jag tyckte inte glansen var dramatiskt mycket bättre än innan och det gick att få den att glänsa mer genom en ordentlig vaxning. Framförallt upplevde jag den som väldigt repkänslig, den var full med små tvättrepor som iofs var lätta att polera bort men grymt irriterande.

Den här gången kostade vi inte på en försegling direkt utan jag ville prova hur det funkade utan och med standard vax. Nu har jag hunnit testa och det är utan tvekan så att förseglingen gör den mycket mera lättvättad. Jag når inte lika långt med de vaxer jag provat. Däremot kommer man riktigt nära med Ultima Paint Guard, den skåpar ut Turtle och Sonax vaxerna i glans och tvättbarhet. Hållbarhetsmässigt kan jag inte säga något än men den kostar bara en bråkdel och är snabbare att lägga på.

Slutsatsen är att UPG är tillräckligt bra för att ersätta försegling. Den kostar ca 250kr för en liten flaska som räcker till typ 10 behandlingar, dvs 25 kr st. Det går inte att motivera 5000 kr då, även om det håller i 5 år utan efterbehandling.
Jag har lagt minst 20 lager Ultima PGP och jag har halva flaskan kvar! :wink:

Jag gjorde en kompis sommarbil och la ett lager PGP efter en ordentlig polering. Ett år senare gjorde jag en ny polering. Då var skyddet fortfarande kvar med bra avrinning! Bara sommarkörd bil. Senaste gången la jag 6 lager med 12-24 timmars mellanrum. Den är väldigt, väldigt fin fortfarande!

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]